
Op 22 februari 1942 pleegt Stefan Zweig samen met zijn vrouw zelfmoord in Brazilië. Kort voor zijn dood beschreef hij in De wereld van gisteren het oude Europa, waarmee hij zich als jood, schrijver en humanist sterk verbonden voelde. Dit werk vormt de basis van Villa Europa.
De roep om de Europese defensie te versterken wordt luider en luider maar wat verdedigt Europa eigenlijk als het zichzelf verdedigt? Onverdraagzaamheid neemt toe op ons Europees continent, extreemrechts wint in veel landen terrein en tegenstanders zoeken machteloos naar manieren om het tij te keren. In elke strijd heb je helden en verhalen nodig. Terwijl Europa worstelt met opkomend extremisme en de roep om defensie, brengt De Warme Winkel de bejubelde voorstelling Villa Europa na 16 jaar terug op de planken.
In de zowel hilarische als diep trieste voorstelling verhouden twee nerds zich tot Stefan Zweig, zoals hij zich tot de culturele en humanistische erfenis van Europa verhield.
Kikker X ILFU: nagesprek met Ellen Deckwitz en Vincent Rietveld
Na afloop van de voorstelling op donderdag 2 oktober organiseert Theater Kikker samen met ILFU een nagesprek, met acteur Vincent Rietveld en schrijver Ellen Deckwitz over de rol van kunst en literatuur in het publieke debat en de actualiteit van het werk van Stefan Zweig. De moderator van dit nagesprek is Daan Doesborgh.
Theater en literatuur gaan vaak hand in hand. Daarom slaat Theater Kikker de handen ineen met ILFU (International Literature Festival Utrecht). Samen brengen we het theaterprogramma van Kikker samen met contextprogramma van ILFU en kijken we met een literaire bril naar voorstellingen.
"Het is die dubbelzinnigheid, die Villa Europa tot zo’n gave voorstelling maakt."
"Originele enscenering van de brute clash tussen Zweigs verfijnde kunst en de typische tegendraadse stijl van de groep."
"Geestig en fris rondtollen door de gekweldheid van Stefan Zweig."
Credits
concept Mara van Vlijmen, Vincent Rietveld spel Laura De Geest, Vincent Rietveld eindregie Mara van Vlijmen, Jos Thie (2009) muziek Remco de Jong, Florentijn Boddendijk lichtontwerp Prem Scholte Albers remake decor Juul Dekker marketing en communicatie Lisa Groot foto Sofie Knijff met steun van Amsterdam Fonds voor de Kunst, Stichting Melanie











