
Op 22 februari 1942 pleegt Stefan Zweig samen met zijn vrouw zelfmoord in Brazilië. Kort voor zijn dood beschreef hij in De wereld van gisteren het oude Europa, waarmee hij zich als jood, schrijver en humanist sterk verbonden voelde. Dit werk vormt de basis van Villa Europa.
De roep om de Europese defensie te versterken wordt luider en luider maar wat verdedigt Europa eigenlijk als het zichzelf verdedigt? Onverdraagzaamheid neemt toe op ons Europees continent, extreemrechts wint in veel landen terrein en tegenstanders zoeken machteloos naar manieren om het tij te keren. In elke strijd heb je helden en verhalen nodig. Terwijl Europa worstelt met opkomend extremisme en de roep om defensie, brengt De Warme Winkel de bejubelde voorstelling Villa Europa na 16 jaar terug op de planken.
In de zowel hilarische als diep trieste voorstelling verhouden twee nerds zich tot Stefan Zweig, zoals hij zich tot de culturele en humanistische erfenis van Europa verhield.
"Het is die dubbelzinnigheid, die Villa Europa tot zo’n gave voorstelling maakt."
"Originele enscenering van de brute clash tussen Zweigs verfijnde kunst en de typische tegendraadse stijl van de groep."
"Geestig en fris rondtollen door de gekweldheid van Stefan Zweig."
Credits
concept Mara van Vlijmen, Vincent Rietveld spel Laura De Geest, Vincent Rietveld eindregie Mara van Vlijmen, Jos Thie (2009) muziek Remco de Jong, Florentijn Boddendijk lichtontwerp Prem Scholte Albers remake decor Juul Dekker marketing en communicatie Lisa Groot foto Sofie Knijff
De Warme Winkel wordt nationaal en internationaal geroemd om hun geestige, brutale en intelligente voorstellingen. Zo plagieerden zij integraal Café Müller van Pina Bausch in De Warme Winkel speelt De Warme Winkel en zetten ze het (seksuele) identiteitsdebat op scherp in Lady Chatterley’s Lover en Brideshead Revisited. Ook verpulverden ze bezoekersrecords en auto’s in het Amsterdamse Bostheater met De Drie Musketiers en deelden ze het podium met reality-tv-sterren uit Temptation Island en Ex on the Beach in Een oprechte ode aan de Ironie.
In 2023 werden ze met hun eerste Duitse voorstelling Der Bus nach Dachau geselecteerd door het prestigieuze Berlijnse Theatertreffen als 1 van de 10 beste voorstellingen van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Middenin de eerste lockdown bouwden ze in Amsterdam het Peepshow Palace, een coronaproof theater waar publiek in een gedesinfecteerde privécabine meer dan 120 voorstellingen en concerten kon zien en in 2022 openden ze samen met BOG. collectie theaterbroedplaats De Sloot: een werkplaats voor theatermakers met twee zalen, meerdere repetitieruimtes en een groot café/restaurant. Ook hebben ze in 2022 de discussie over de structuur van het podiumkunstenlandschap op scherp gezet door de naam toneelgroep Amsterdam (tijdelijk) toe te eigenen, de oude naam van het grootste gezelschap van Nederland. De harde kern van De Warme Winkel bestaat uit Ward Weemhoff en Vincent Rietveld, maar daaromheen cirkelen een hoop verwanten die ook deel zijn van het DNA van de groep.