David Roos
Kikker Stelt Voor: Pygmalion, of de billen van het beeld

David Roos
Kikker Stelt Voor: Pygmalion, of de billen van het beeld

David Roos
Kikker Stelt Voor: Pygmalion, of de billen van het beeld

David Roos
Kikker Stelt Voor: Pygmalion, of de billen van het beeld

Voortbordurend op de klassieke mythe over een beeldhouwer die verliefd wordt op een standbeeld, verkent theatermaker David Roos een onmogelijk verlangen naar volmaaktheid, dat diep zit ingebakken in de westerse cultuur. Ons geweten moet zuiver zijn, onze geliefden goddelijk, onze sixpacks van marmer. Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles een standbeeld is.
Pygmalion, of de billen van het beeld is een humoristisch, bij vlagen virtuoos en aangenaam ontregelend theatraal essay. Een filosofisch steekspel over schoonheid en identiteit, dat zich onder meer afspeelt in het zestiende-eeuwse Florence en het 21e-eeuwse onlydudes.com. In samenwerking met Joris Takken, ruimtelijk geluidsontwerper van het gerenommeerde 4DSOUND, bouwt David Roos een theatrale wereld waarin taal en muziek elkaar ingenieus versterken.
Met Pygmalion, of de billen van het beeld maakt David Roos zijn debuut als solomaker.
"Roos toont zichzelf ten voeten uit als een mens die verlangt naar perfecte liefde en als een schrijver die met zijn in humor, poëzie en verlangen gedoopte pen een uitzonderlijke theatertekst – filosofisch en toegankelijk, esthetisch en entertainend – componeerde. Geil, grappig en gelaagd!"
"Wervelende, meeslepende, grappige, van urgentie doordrongen tekst."
"De innemende solovoorstelling van de jonge theatermaker eindigt in een zinderend laatste kwartier. (…) Pygmalion is een ingenieus taalbouwwerk, waarin Roos veelvuldig zijwegen inslaat. Tegelijkertijd zijn zijn tekst en spel ook toegankelijk, want de acteur vermijdt behendig dat zijn solo uitmondt in hermetisch theater. Zijn optreden is daar te innemend voor."
"Roos is een innemende performer en een uitstekende schrijver, die de filosofische insteek van zijn voorstelling van voldoende lucht en humor weet te voorzien zonder daarbij aan gelaagdheid in te boeten. "
"Pygmalion, of de billen van het beeld doet sterk denken aan het werk van Bo Tarenskeen, Lowie van Oers en Florian Myjer – en met die laatste heeft Roos ook gemeen dat zijn theaterpersona het nastreven van een klassiek ideaal van schoonheid, goedheid en zuiverheid gebruikt om een grote eenzaamheid te maskeren."
Credits
Concept, tekst en spel David Roos Dramaturgie Doris de Vries Geluidsontwerp Joris Takken
Lichtontwerp Wout Panis Begeleiding Vincent van den Berg Schrijfcoaching Karolien De Bleser
Posterbeeld Tabor Idema Muziek Ludwig van Beethoven, Pianoconcert no. 3 in c klein, op. 37, uitgevoerd door Krystian Zimerman en de Wiener Philharmoniker o.l.v. Leonard Bernstein Met dank aan Erasmus Mackenna, Sam van Hulst, KWP Kunstenwerkplaats, Frascati Producties, BAC ART LAB, Theaterbroedplaats De Sloot en 4DSOUND
Kikker Stelt Voor
In de reeks Kikker Stelt Voor stellen we jonge theatermakers aan je voor. Makers die nog niet eerder bij ons te zien waren krijgen in deze reeks een podium. Om de maker beter te leren kennen en begrijpen wordt het programma aangevuld met een informeel nagesprek. Met een drankje in je hand kom je te weten wat de maker drijft, inspireert en hoe de voorstelling tot stand kwam. En natuurlijk is er ruimte voor je eigen brandende vraag.
David Roos (Amsterdam, 2000) is acteur, schrijver en theatermaker. Sinds zijn afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht in 2022 werkt hij vanuit Brussel, waar hij eveneens filosofie studeert. Als acteur was hij verbonden aan gezelschappen als Internationaal Theater Amsterdam, Ontroerend Goed en de Toneelmakerij. Daarnaast is hij lid van het Amsterdamse collectief Schwung en maakt hij eigen werk. Voorstellingen van zijn hand stonden eerder op Jonge Harten, het Love At First Sight Festival en Wijsgerig Festival Drift.
Zijn werk is talig, filosofisch en humoristisch. Puttend uit de literaire en artistieke canon verbindt en deconstrueert hij klassieke bronnen tot een persoonlijk en eigentijds verhaal. In een transparante stijl en gebruikmakend van zo min mogelijk techniek streeft hij naar een overstijgende theatrale ervaring. Thema’s die daarbij terugkeren zijn schijn en werkelijkheid, schoonheid, de Tweede Wereldoorlog, (groeps)identiteit en taal. Altijd bevraagt hij radicaal de eigen zekerheid.