Hanneke Coolen-Colsters / Slowpony / Het Zuidelijk Toneel

Java, 1948.

Theater
wij en de wereld out of the (black)box persoonlijk
Jostijn Ligt
Java, 1948.
Hanneke Coolen-Colsters / Slowpony / Het Zuidelijk Toneel

Java, 1948.

Theater
wij en de wereld out of the (black)box persoonlijk
Jostijn Ligt
Java, 1948.
Hanneke Coolen-Colsters / Slowpony / Het Zuidelijk Toneel

Java, 1948.

Theater
wij en de wereld out of the (black)box persoonlijk
Jostijn Ligt
Java, 1948.
Hanneke Coolen-Colsters / Slowpony / Het Zuidelijk Toneel

Java, 1948.

Theater
wij en de wereld out of the (black)box persoonlijk
Jostijn Ligt
Java, 1948.

Film, theater en documentairemaakster Hanneke Coolen-Colsters vond het dagboek van haar opa die ze nooit heeft gekend. Hij vocht als Brabantse jongen langs Nederlandse kant in de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië. Op een bepaald moment stopt zijn dagboek. Die lege bladzijden waren voor Hanneke de reden om op onderzoek te gaan, op reis langs haar familie, Nederlandse veteranen om uiteindelijk te eindigen bij Irma Devita, de kleindochter van een Indonesische vrijheidsstrijder. 

Het resultaat is een luisterervaring over ons verleden en hoe dat tot nu doorwerkt. Een indringende ervaring van getuigenissen en persoonlijke ervaringen. Met als rode draad de ontmoeting van het Nederlandse perspectief met een Indonesische verlichte dame, Irma Devita. 

De voorstelling heeft een bijzondere vorm. Je krijgt een koptelefoon op. Je hoort Hanneke live vertellen maar ook fragmenten uit interviews, archiefstukken en af en toe een acteur. Hiervoor werd ze ondersteund door Mirke Kist en Nele Eeckhout van Slowpony, ook bekend van Audiocollectief Schik (BOB, Laura H., El Tarangu). Theater en podcast komen samen in deze theatrale luisterervaring.

Het debat over de dekolonisatie van Indonesië wordt vaak gekenmerkt door z’n felle toon. Mag een kleindochter van een Nederlandse militair nog wel haar verhaal vertellen? Toch, het spreken moet. Ongeveer drie miljoen Nederlanders zijn nazaat van een grootouder die een rol in Indonesië heeft gespeeld. Drie miljoen families met  vele verhalen die nooit zijn gedeeld. Deze voorstelling vertelt één zo een verhaal en roept daarmee op tot meer gesprek. 

"De zoektocht waarin Hanneke je meeneemt met ‘Java 1948’ is voor mij als kleinkind van voorouders die in de voormalige koloniën zijn geboren heel herkenbaar en dat heeft mij op een positieve manier geraakt."

bezoeker

"Alles raakte mij, omdat het ook het verhaal van mijn vader is. Alles was zo herkenbaar en mooi verwoord. Hanneke heeft samen met anderen een mooie voorstelling neer gezet. Ook de aanwezigheid van de oud veteraan vond ik onroerend. Al met al een mooie avond met in gedachten mijn eigen vader die dit in zijn eigen dagboeken en brieven aan ons heeft achter gelaten."

bezoeker

"Goede opbouw, nog steeds een belangrijk onderwerp en een indrukwekkende presentatie. Fijn dat er nog nagepraat kon worden, daar was duidelijk behoefte aan. Er is nog veel te verwerken over dit onderwerp"

bezoeker

maker en speler - Hanneke Coolen-Colsters audioproductie en beginconcept - Slowpony Muziek - Tijmen Bergman Productie en eindregie - Tim Verbeek Scenografie - Michiel Van Cauwelaert Techniek - Tom IJpelaar Kostuum - Jolanda van de Ven Met dank aan - Hans van den Akker, Lara Nuberg, Yus Broersma, Mike Weerts en Irma Devita