
CQ. speelt zich af in en rond “Het Blok” – een even reëel als mythisch flatgebouw dat werd
opgetrokken in de 1970’s en zich in vergevorderde staat van verval bevindt. Een post-apocalyptische omgeving van roest en woekering, waarin geheimen en rituelen worden uitgewisseld onder de donkere mantel van een schijnbaar eindeloze nacht.
CQ. (als in: ‘seek you’) toont de verhalen en complicaties van verschillende bewoners van het gebouw – onuitgesproken relaties in de trappenhal, generaties durende burenruzies, een lift als transitplek voor verborgen liefde. Een wereld die op de onze lijkt, waarin mensen buren zijn, maar mekaar niet kennen en niet zien. Hun verlangen naar contact is groot, maar hun daadkracht klein.
CQ. wordt een half-beeldende, half-gesproken voorstelling over anonimiteit, eenzaamheid en onze vervreemding van ‘wat het is om mens te zijn’, en over de symbiose tussen mens en technologie. Geïnspireerd door de unheimliche eenzaamheid in de schilderijen van Delvaux en door de traditie van het Vlaams magisch-realisme, maar dan op zijn Abattoirs: fascinerend, trippy, grotesk-grappig én ontroerend.
De stad is oud, koud en donker. Er staat een appartementsblok met onderin een nachtwinkel die steevast wordt bevoorraad, maar waar nooit iemand is. Er klinkt gefluister in de buizen op ’t toilet. Een stem die spreekt in een vergeten taal en om verboden dingen vraagt.
Tekst & regie - Stef Lernous Spel - Steve Geerts, Berthe Kilozo, Kirsten Pieters, Tine Van den Wyngaert, Chiel van Berkel Muziek - Kreng Scenografie - Sven Van Kuijk Productie - Abattoir Fermé / Kunstencentrum nona Coproductie - Perpodium Met de steun van - de Vlaamse Gemeenschap, stad Mechelen en de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest.
Abattoir Fermé vertelt graag verhalen over wat zich afspeelt achter gesloten deuren en gordijnen. Vanuit een fascinatie voor de wereld achter het bekende tonen ze, vaak met een beste scheut zwarte humor, de angsten of fantasieën die we als mens liever willen rationaliseren of vergeten. Na de succesvolle voorstellingen Alice en Hamlet gaat het Belgische gezelschap opnieuw op visueel prikkelende wijze met een klassieker aan de haal. Afgelopen seizoenen maakte Abattoir Fermé een aantal uitstapjes naar de grote zaal van de schouwburg, nu is het Vlaamse gezelschap terug in ons theater. In december 2020 zag je in Theater Kikker ook Herrie van Maja Westerveld zij maakt als jonge maker haar voorstellingen onder de vleugels van Abattoir Fermé.