Dunja Jocic
Bird & The previous owner

Dunja Jocic
Bird & The previous owner

Dunja Jocic
Bird & The previous owner

In een nabije toekomst wordt het brein van een stervende man succesvol geüpload naar een jong lichaam. Als blijkt dat er nog steeds iets van de geest van de vorige eigenaar aanwezig is in het lichaam, ontstaat er een strijd tussen dans en tekst met als inzet het nieuw gecreëerde wezen.
In haar nieuwe voorstelling stelt choreograaf Dunja Jocic vragen bij de in een razend tempo accelererende technologische ontwikkelingen. Onlangs werd door prominenten van over de gehele wereld een oproep gedaan om een pauze van een half jaar in te lassen in de ontwikkelingen van A.I. Er is tijd nodig om na te denken over de effecten van deze snelle ontwikkelingen op onze samenleving. Er is tijd nodig om een ethisch handboek op te stellen. Met The Previous Owner biedt Jocic ons een inkijk in onze nabije toekomst en opent daarmee een ethisch vraagstuk over wat ons te wachten zou kunnen staan.
Dunja Jocic (Belgrado, 1978) begon al als klein kind met ritmische gymnastiek, en was de jongste deelnemer van de World Cup 1992 in Brussel. Ze maakte deel uit van het Olympisch Team tot 1996. Ze moest hiermee stoppen vanwege het sluiten van haar landsgrenzen als gevolg van politieke spanningen. Toen ze zich inschreef aan de balletschool Lujo Davico in Belgrado vond ze een vervanging. Ze studeerde door aan de Rotterdamse Dansacademie.
In 2007 maakte Dunja Jocic haar eerste werk No flowers, please. In 2013 werd ze genomineerd voor de Zwaan ‘meest indrukwekkende dansprestatie’ voor haar rol in Midnight Rising van Guy & Roni. Haar tweede film Bird ging in première op het Nederlands Film Festival 2015 en werd genomineerd voor een Gouden Kalf. In 2016 ontving ze de BNG Bank Dansprijs voor Excellent Talent. In 2017 zag je in Theater Kikker Terra Incognita & Bird, in 2019 The Protagonist.