Zarah Bracht/Theater Rotterdam

Being wrong and how to admit it

Theater
wij en de wereld
Bart Grietens
Being wrong and how to admit it

Het spijt me. I regret. Ich bedauere. Je suis profondément désolé. Zo zelden en moeilijk rollen die woorden uit de monden van politici en bedrijfsleiders. Hunkerend naar een écht excuus onderzoekt Zarah Bracht in Being wrong and how to admit it het fenomeen ‘fouten bekennen’.

Geïnspireerd door Yanis Varoufakis’ politieke memoires Adults in the room en de daarin beschreven onmacht van Europese toppolitici om fouten toe te geven, creëert ze een politieke figuur, gespeeld door Kirsten Mulder, die zich in kronkels en bochten wringt om een verontschuldiging uit haar lijf te wurgen voor gemaakte fouten en geleden leed.

We worden de beklemmende binnenwereld van de politica ingeloodst. Begeleid, en soms ook tegengewerkt, door de sound en ritmes van twee drummers live op het toneel, vecht de politica met haar eigen demonen: systeemdenken, machtsfantasieën, ontmenselijkende abstracties, de ondankbaarheid van de burger en verdedigingsreflexen. Kan ze onder de formuleringen en maskers van het politieke spel, ergens nog de oprechtheid terugvinden om ‘sorry’ te zeggen?

"Ineens is de worstelende toneelpoliticus van Zarah Bracht hoogst actueel."

Interview in de Volkskrant

"Om het conflict tussen ratio en gevoel zichtbaar te maken, kronkelt en beweegt Kirsten Mulder, die de politica met veel vuur speelt, over de vloer."

Esther Kleuver

Tekst en regie - Zarah Bracht Spel - Kirsten Mulder Compositie en drums - Ata Güner Drums - Nina de Jong Scenografie - Rosemarie Allaert Kostuum - Erik Bosman en Karin van der Leeuw, Kostuumatelier Theater Rotterdam Lichtontwerp en lichtobjecten - Hendrik Walther Regieassistent - Sofie Kramer Begeleiding tekst - Joachim Robbrecht

do 02 februari
20:00u
Theater
Van € 9,00 tot € 18,00
Tickets
do 02 februari
20:00u
Theater
Van € 9,00 tot € 18,00

Over Zarah Bracht

Zarah Bracht (Hamburg, 1990) komt in haar jeugd uitsluitend in aanraking met repertoiretoneel. In Hamburg en Berlijn assisteert Zarah bij verschillende producties van grote stadstheaters (Thalia Theater en Deutsches Theater Berlin) voordat ze begint aan de regieopleiding te Amsterdam, waar ze in 2016 afstudeert. Als regisseur ontwikkelt ze een theatertaal die gebaseerd is op beeld en beweging en gebruikt tekst eerder als toevoeging dan als uitgangspunt.

Sinds 2018-2019 is Zarah als vaste maker verbonden aan Productiehuis Theater Rotterdam waar ze Wholesale Destruction maakte. Being wrong and how to admit it is haar tweede voorstelling bij Productiehuis TR. Ze verhoudt zich tot hedendaagse politieke en sociale thema’s, maar blijft ver van een journalistieke of documentaire benadering. In plaats daarvan onderzoekt ze de sentimenten en driften die onder de oppervlakte van maatschappelijke debatten sluimeren. In een compositie van beelden, muziek, beweging en tekst creëert ze een intrigerende en soms surreële wereld waarin ‘de boodschap’ eerder gevoeld dan begrepen kan worden.

Meer over Zarah Bracht

Ook interessant voor jou

Terug knop Vooruit knop