Zarah Bracht

Zarah Bracht
Nick Helderman

Zarah Bracht (Hamburg, 1990) komt in haar jeugd uitsluitend in aanraking met repertoire-toneel. In Hamburg en Berlijn assisteert Zarah bij verschillende producties van grote stadstheaters (Thalia Theater en Deutsches Theater Berlin) voordat ze begint aan de regieopleiding te Amsterdam, waar ze in 2016 afstudeert. Ze ontwikkelt een theatertaal die gebaseerd is op beeld en beweging en gebruikt tekst eerder als toevoeging dan als uitgangspunt. Als regisseur verhoudt ze zich tot hedendaagse politieke en sociale thema’s, maar blijft ver van een journalistieke of documentaire benadering. In plaats daarvan onderzoekt ze de sentimenten en driften die onder de oppervlakte van maatschappelijke debatten sluimeren en  vertaalt die in magisch realistische werelden.

Na het succes van Children of Happyland, waarin de gevolgen van vermijding en de zoektocht naar harmonie centraal stonden, gaat I’d Rather Die verder met het verkennen van verzet en confrontatie. Hoe laat je zien dat je het niet eens bent met het systeem? En is simpelweg verzetten voldoende? Wat is de kracht van het delen van je diepste gevoelens en verlangens, zelfs als deze radicaal zijn?