Vanja Rukavina/Coproducers
Pressure Point

Vanja Rukavina/Coproducers
Pressure Point

Wimbledon komt eraan. Onze Bosnisch-Nederlandse titelfavoriet Viktor Rađenović dreigt te worden geweigerd vanwege een nieuwe Balkanoorlog. Terwijl Viktor alleen maar leeft voor tennis, wordt hij ongewild een speelbal van de politiek. Het is het zenuwslopende thema van ‘Pressure Point’, de nieuwe voorstelling van de zelf in Sarajevo geboren theatermaker Vanja Rukavina.
Er bestaat geen sport waarin de mentale druk zo hoog kan oplopen als in tennis. Het puntensysteem is zo ontworpen dat de druk blijft stapelen, zelfs als je op ruime voorsprong staat. Net als de kritieken die Novak Đoković vaak te verduren krijgt, wordt ook van Viktor verwacht dat hij zich voegt naar de verwachtingen van het westerse publiek en de media. En naast de cultuurverschillen tussen zijn geboorteland en Nederland begint ook het eindeloze reizen van toernooi naar toernooi zijn tol te eisen en voelt de tennisser zich nergens meer écht thuis. Zijn hele leven heeft hij getraind om grand slams te winnen, maar niemand heeft hem voorbereid op de genadeloze services van pers, politiek en publiek.
Topacteur en tennisfreak Vanja Rukavina creëert met Viktor een gedroomd alter ego, waarmee hij oog in oog komt te staan met de toenemende pressure vanuit twee culturen. Vanja: “Vaak voel ik mezelf een speelbal tussen twee werelden. Mijn vrienden zijn niet Bosnisch genoeg en mijn familie is niet Nederlands genoeg. Op een goede dag voel ik me rijk omdat ik uit twee werelden kan putten, maar op een slechte dag voel ik me nergens bijhoren.”
Met Engelse boventiteling.
Vanja Rukavina werd in 1989 geboren in Sarajevo en groeide op in Gouda. In 2011 rondde hij zijn acteursopleiding aan de Toneelacademie Maastricht af en werd in hetzelfde jaar genomineerd voor de Henriëtte Hustinxprijs voor meest excellente student. Na zijn afstuderen acteerde hij zes jaar bij Toneelgroep Amsterdam / ITA en zes jaar bij het Nationale Theater. In 2018 won hij voor zijn rol van Damir de Arlecchino voor beste mannelijke bijrol in ‘The Nation’ (HNT, Eric de Vroedt). Hij was maker en speler van ‘Nobody home’ (Stichting Daria Bukvić; juryselectie Theaterfestival 2015). ‘Pressure point’ is het slotstuk van een drieluik over identiteit, waarin hij eerder ‘Language’ (ism HNT/Zaal 3; nominatie BNG Theaterprijs) en ‘Superposition’ (Toneelschuur Producties) maakte. Tevens speelde hij in series ‘Overspel’, ‘Van god los’ en ‘Ik weet wie je bent’.
Credits
Concept/spel/tekst Vanja Rukavina conceptontwikkeling/dramaturgie Thomas Lamers regie Silke van Kamp geluidsontwerp Daniël van Loenen lichtontwerp Wout Panis kostuum/decorontwerp Dymph Boss productie Lena Meijer marketing/PR Tim Treffers techniek Jorn Kortooms zakelijke leiding Jaël Kaat beeld Mark Engelen coaching tekst Eric de Vroedt











