


Onder de vleugels van Emoves maakte Ali Zanad (Bagdad, 1994) het avondvullende drieluik Omweg Naar Huis, bestaande uit het groepsstuk Sat’Eh, een door hemzelf gespeelde solo, Wijk 1803 en een documentaire over zijn makerschap dat deze twee stukken verbindt.
De meeste mensen associëren Bagdad met de oorlogen en Saddam Hoessein. Voor Ali Zanad is het een belangrijk stuk van zijn jeugd. Het plein waarop hij speelde was voetbalveld, speelterrein, soms onveilig en de doorgangsroute voor wonderlijke, rondtrekkende nomaden. In Wijk 1803 brengt Ali deze herinneringen met een rauwe, indringende en fysieke danstaal tot leven. Elk gebaar is een echo uit het verleden. Van een kind dat zijn geluk vindt op straat, tussen de kogelhulzen. Het plein is een decor vol beweging, indringende geuren en stof. Een plek waar geschiedenis en toekomst elkaar blijven kruisen.
Deze danssolo is een ode aan de plekken die ons vormen, aan de verhalen die zich onder onze voeten afspelen. Een voorstelling over veerkracht, schoonheid en het verlangen naar een thuis dat soms alleen nog in herinneringen bestaat.

Sat'eh
Sat’eh is het Arabische woord voor dak. In de Arabische culturen speelt het leven zich veel af op het dak: mensen komen samen op het platte dak van hun huis, over de wereld uitkijkend.
Het dak staat voor choreograaf Ali Zanad dan ook gelijk aan een gevoel van thuis. Sinds zijn komst naar Nederland zoekt hij naar dit gevoel. Irak zit in hem, maar Nederland evengoed. Een onderzoeksreis die hij maakte naar Marokko, om de Arabische cultuur te ervaren waaruit hij al zo lang weg was, deed hem beseffen dat hij dat gevoel binnen in zichzelf moet zoeken, op welke plek hij ook is. Dit vertaalt Ali naar de dansvoorstelling Sat’eh.
Over de onderzoeksreis, en het maakproces van Sat’eh, maakt danser en filmmaker Constantin “Conni” Trommlitz een documentaire dansfilm; The Missing Piece.

Credits
Choreografie Ali Zanad Dramaturgie Bart Deuss Performance Bryan Nurhakim, Julia Baino, Rowan van den Boomen en Ali Zanad Sound Design Bastian Benjamin Scenografie Wout Jansen Videografie Constantin Trommlitz Costumedesigner Stef krull en Esmeralda van Kekem Co-Producent Emoves Productie Mensja
Over Ali Zanad
Ali Zanad is in 1994 geboren in Bagdad. Op zijn 13e vluchtte hij met zijn familie vanuit Irak naar Nederland. In Nederland kwam hij voor het eerst in aanraking met dans en ontwikkelde hij zich tot danser in contemporary urban, zowel via de underground scene als De Dansopleiding in Utrecht. Na deze opleiding richtte hij multidisciplinair collectief MENSJA op en deed hij veel ervaring op als uitvoerend danser in producties van onder andere Danstheater Aya en DOX.
Ali: “Ik ben op zoek naar de verbinding met mijn eigen cultuur en voel de diepe behoefte om te kunnen dansen in mijn land van herkomst. Dat is nu onmogelijk vanwege de politieke situatie, maar ik wil heel graag een brug slaan tussen wat dans in Irak zou moeten kunnen zijn en wat ik hier met dans doe. Daarom maak ik dit drieluik . Het is belangrijk voor me om werk te maken met een Arabische touch, anders dan het stereotype beeld dat het Westen heeft van de Arabische cultuur. Ik hoop met deze drieluik een ander en rijker beeld van mijn cultuur te geven aan het publiek.”