Cherish Menzo/Frascati Producties/Coproducers

Darkmatter

Performance, Language no problem
let the body talk
Bas de Brouwer
Darkmatter
Cherish Menzo/Frascati Producties/Coproducers

Darkmatter

Performance, Language no problem
let the body talk
Darkmatter
Cherish Menzo/Frascati Producties/Coproducers

Darkmatter

Performance, Language no problem
let the body talk
Darkmatter
Cherish Menzo/Frascati Producties/Coproducers

Darkmatter

Performance, Language no problem
let the body talk
Darkmatter

In D̶A̶R̶K̶MATTER zoeken Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés naar manieren om hun lichamen los te weken van een opgelegde perceptie. Vastgeroeste vooroordelen worden uit elkaar getrokken in een futuristische omgeving: het D̶A̶R̶K̶MATTER-universum. Daarvoor kijken ze onder meer naar de ruimte: naar donkere materie en naar zwarte gaten die elkaar ontmoeten en botsen, en waaruit een nieuw, (afro)futuristisch en raadselachtig lichaam kan ontstaan.

Net als in haar vorige project JEZEBEL rekt Menzo haar bewegingstaal op door de Chopped and Screwed-methode, een remixtechniek binnen de hiphopmuziek waarbij het tempo van de muziek sterk wordt teruggedraaid.

Voor D̶A̶R̶K̶MATTER put theatermaker Cherish Menzo inspiratie uit het posthumanisme, waarbij het lichamelijke wordt overstegen, en uit het afrofuturisme. Een stroming die zich richt op een toekomst waarin zwarte mensen in een hypertechnische en gedekoloniseerde wereld leven. Het verbeeldt een toekomst waarin kolonisatie nooit heeft plaatsgevonden. Het vermengt toekomst met traditie, technologie met eeuwenoude Afrikaanse mythologie en fantasie met realiteit.
 

Bij de voorstelling wordt één dag vooraf een verdiepende workshop aangeboden. Op elke speelplek worden een tiental lokale mensen van kleur uitgenodigd om in deze workshop aan thema’s die in D̶A̶R̶K̶MATTER aan bod komen te werken. In Amsterdam en Brussel, de twee première-locaties, werd aan het einde van een workshoptweedaagse met het daar getrainde Distorted Rap Choir een rap anthem opgenomen die geïntegreerd is in de voorstelling. De choirs zijn terug te horen via www.distortedrapchoir.com

concept en choreografie - Cherish Menzo creatie en uitvoering - Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés lichtontwer - Niels Runderkamp muziek Michael Nunes - kostuumontwerp JustTatty.com scenografie - Morgana Machado Marques dramaturgie - Renée Copraij en Benjamin Kahn zang- en tekstcoach - BOИSU en Shari Kok-Sey-Tjong artistiek advies - Christian Yav en Nicole Geertruida

za 11 februari
20:00u
Van € 9,00 tot € 18,00
Tickets
za 11 februari
20:00u
Performance, Language no problem
Van € 9,00 tot € 18,00
zo 12 februari
20:00u
Van € 9,00 tot € 18,00
Tickets
zo 12 februari
20:00u
Performance, Language no problem
Van € 9,00 tot € 18,00

Over Cherish Menzo

Cherish Menzo (1988) studeerde in 2013 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (Urban Contemporary Dance) en was sindsdien te zien in werk van o.m. Eszter Salamon, Akram Khan, Leo Lerus, Hanzel Nezza, Benjamin Kahn, Olivier Dubois, Lisbeth Gruwez, Jan Martens en Nicole Beutler.

Cherish Menzo valt op door haar krachtige, beheerste, onontkoombare fysieke aanwezigheid. In 2016 maakte ze samen met Nicole Geertuida, EFES, een uitputtend duet waarin perfectie en feilbaarheid intrigerende vragen opriepen over hoe wij de mens het liefst zien. Sinds 2018 danst Menzo de solo Sorry, But I Feel Slightly Disidentified… van Benjamin Kahn. Een poging om een cartografie te maken van hoe we de ander ervaren en ontmoeten. Deze voorstelling vloeide voort uit een nauwe samenwerking die in 2017 startte in het kader van Fraslab (Frascati Producties). Vervolgens maakte Menzo LIVE (Het Veem, 2018), een kruising tussen een dansperformance en pop/rock concert in samenwerking met muzikant Müşfik Can Müftüoğlu. In 2019 werkte Menzo verder bij Frascati Producties aan JEZEBEL. Deze voorstelling was in 2021 in Theater Kikker te zien. In 2022 won zij de Charlotte Köhler Prijs voor theater, een aanmoedigingsprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor jong theatertalent.

Meer over Cherish Menzo