In BRAM gaan Karlijn Kistemaker en Daniel Cornelissen op ontdekkingstocht door Daniels familiegeschiedenis. Was zijn oma Brammetje Cox een vooruitstrevende feminist? Een compromisloze kunstenaar? Een harteloze moeder? En wie is eigenlijk Daniels verdwenen opa? Verheug je op een Brabants familieverhaal van mythische proporties. En cassettebandjes. Veel cassettebandjes.
De Eindhovense Maria Croonen (1934 – 1998) gooit haar leven van huisvrouw en tandartsassistente om en wordt autodidact beeldend kunstenaar. Langzaamaan transformeert moeder Maria in kunstenaar Bram. Brammetje Cox leeft voor de kunst, maar is tegelijkertijd een alleenstaande moeder met vier kinderen. In haar leven maakt Bram radicale keuzes en die blijven niet zonder gevolgen. In de voorstelling blikken Daniel en Karlijn terug op Brammetjes leven. Ze gaan in gesprek met betrokkenen van toen, maar raken steeds verder verstrikt in een web van meningen en verhalen. BRAM dompelt je onder in een verrassende geluidswereld. Met een stiekeme rol van een foley-artist.
"De leukste bijdrage komt van geluidenmaker Chris Koopman, die scènes voorziet van bijpassende geluiden, zoals klepperende brievenbussen, een ‘burp’ bij maagpijn en een harde ‘krak’ bij het rechten van een rug."
"Cornelissen is een technisch zeer sterke speler die sensitief en ingeleefd spel plaatst tegenover de aardse, droogkomische podiumpresentatie van Kistemaker "
"Bram is een voorstelling die steeds meer diepgang krijgt, zeker als de emoties en persoonlijke ervaringen van de acteurs het stuk binnensluipen"
BRAM de podcast
Luister ook BRAM de podcast! In deze uitpluispodcast ontrafelen Daniel en Karlijn het mysterie rond Daniels onbekende opa. Podcastmaker Serin Utlu vervlecht dit met eigen ervaringen over moederschap en zoomt uit naar het spanningsveld tussen ouderschap en kunstenaarschap.
Credits
spel, concept en tekst Daniel Cornelissen & Karlijn Kistemaker foley artist Chris Koopman scenografie en kostuums Calle de Hoog dramaturgie Hilde van Beek eindregie Eva Meijering techniek Jens Bakker productie Judith Rosendaal technisch producent en geluidsontwerp Rick Gobee lichtontwerp Yuri Schreuders podcast o.a. Serin Utlu
We nodigen mensen met een visuele beperking en hun begeleiders uit om voorafgaand aan de voorstelling samen met haar het decor te ontdekken en de muzikanten te ontmoeten. Wil je bij deze meet & feel aanwezig zijn?
Reserveer je plek door tegelijk met het kopen van je ticket voor de voorstelling een 0 euro ticket voor deze inleiding te bestellen. Je kunt ook bellen naar 030-2347100 (bereikbaar van dinsdag tot en met vrijdag van 13u00-17u00).
Past deze datum niet? De voorstelling Bram is ook te zien bij Podium Hoge Woerd op za 8 maart.
Over Kompagnie Kistemaker
Kompagnie Kistemaker uit Arnhem maakt muzikaal en magisch theater. Multidisciplinair, documentair, te zien op locatie en in zalen. Met persoonlijke verhalen en grondig vooronderzoek reflecteert het gezelschap op de wereld van nu. Wanneer en hoe valt niet te zeggen, maar altijd vallen fictie en realiteit wonderlijk samen. Het werk is speels en openhartig. Theater produceren is de core business, als het materiaal erom vraagt komt er soms een EP of podcast uit voort.
Initiatiefneemster van Kompagnie Kistemaker is Karlijn Kistenmaker. Haar eerste project met Compagnie Kistemaker was Missie Márquez, de enscenering van Honderd jaar eenzaamheid in vier delen. Het eerste kwam uit in 2016, het tweede en derde in de twee daaropvolgende jaren. Missie Márquez 7,8,en 9 werd opgenomen in het programma van Kikker Kiest 2019 en won in datzelfde jaar de BNG Bank Theaterprijs. In 2021 presenteerde Kompagnie Kistemaker de laatste delen van Missie Márquez, Missie Márquez: Op weg naar het einde, in de vorm van een theaterfilm.