Booi Kluiving / Theater a/d Rijn / Feikes Huis

SatisFactory

Theater
wij en de wereld tech & toekomst
Stijn Stumpel
SatisFactory
Booi Kluiving / Theater a/d Rijn / Feikes Huis

SatisFactory

Theater
wij en de wereld tech & toekomst
SatisFactory
Booi Kluiving / Theater a/d Rijn / Feikes Huis

SatisFactory

Theater
wij en de wereld tech & toekomst
SatisFactory
Booi Kluiving / Theater a/d Rijn / Feikes Huis

SatisFactory

Theater
wij en de wereld tech & toekomst
SatisFactory

SatisFactory is een voorstelling over het fenomeen van ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response). Je weet wel, dat tintelende gevoel wat je krijgt als je ziet hoe een kaars platgedrukt wordt door een hydraulische pers. Of wanneer iemand kleine stukjes zeep van een groot blok afsnijdt met een stanleymes.

In SatisFactory nemen de ASMRtists het op tegen de algoritmes die hun leven controleren. WhisperingWieke, LynnieZ & AmazingAva willen meer volgers. Ze besluiten zich op te geven voor de SatisFactory. Een stoomcursus die hen van compleet onbekende content creators tot wereldberoemde influencers omtovert. Al snel komen ze erachter dat hoe sensationeler ze zijn, hoe meer volgers ze aan zich verbinden. Langzaam zie je ze kapotgaan aan de content die ze zelf creëren.

Theatermaker Booi Kluiving laat zich voor zijn werk inspireren door de internetcultuur. Na Let’s Play over games en de Memers over de typerende plaatjes online, neemt hij nu het fenomeen ASMR onder de loep. Over ASMR en vooral de ASMRtists is veel te doen. Ze vechten continu tegen het stigma dat hun werk een soort verhulde softporno is. In hoeverre zijn ze zelf verantwoordelijk voor de giftige cultuur die er rond ASMR is ontstaan, in hoeverre zijn het de algoritmes en de kijkers die hen daartoe dwingen?

"Booi Kluiving (1994) maakt graag theater over digitale cultuur, en is daar terecht succesvol mee. "

Aybala Carlak (Het Parool) over de voorstelling De Memers

"De wereld die Kluiving schept in SatisFactory doet denken aan de dystopische tragikomedies van Black Mirror. De ASMR-opdrachten zijn grappig totdat ze akelig worden, en daarna toch ergens ook weer grappig. Op de juiste momenten slaat het ongemak toe, vaak in combinatie met referenties naar de echte wereld."

De Theaterkrant

concept & regie - Booi Kluiving spel -Wieke van Rosmalen, Lindsay Zwaan & Ayisha Siddiqi scenografie - Kars van den Heuvel grafische vormgeving - Stijn Stumpel dramaturgie -Pol Eggermont digitale dramaturgie - Ioana Stanescu kostuums - Carlijn Veurink techniek - Guus Broeren, Matthijs Derksen creatief producent - Marijn Maurits technisch advies - Gertjan Biasino productie - Feikes Huis coproductie - Theater aan de Rijn aangesloten bij - De Nieuwe Oost ondersteund door - Fonds Podiumkunsten & Stimuleringsfonds Digitale Cultuur met dank aan - Thomas de Wit