SMASH.duo & NADAR Ensemble Summer School
Gaudeamus Festival 2025 donderdag

SMASH.duo & NADAR Ensemble Summer School
Gaudeamus Festival 2025 donderdag

SMASH.duo & NADAR Ensemble Summer School
Gaudeamus Festival 2025 donderdag

Tijdens het 80-jarig jubileumfestival presenteert Gaudeamus meer dan 45 concerten, performances en events vol vernieuwende muziek. Vier de spannendste nieuwe geluiden van jonge muziekpioniers en opkomend talent! Van 10 t/m 14 september 2025 is Utrecht dé plek voor avontuurlijke muziekliefhebbers met nieuwsgierige oren. Op donderdagvond 11 september zijn in Theater Kikker voorstellingen te zien van SMASH.duo en het NADAR Ensemble.
LET OP: Deze voorstellingen zijn enkel te bezoeken met een dagkaart voor Gaudeamus Festival 2025.
Met invloeden uit pop, elektronische muziek en jazz en theatrale elementen gaat SMASH.duo vastgeroeste vooroordelen over klassieke en hedendaagse muziek te lijf. En met haar mix van psychedelische animaties en broeierige muziek schept Golnaz Shariatzadeh, genomineerd voor de Gaudeamus Award 2025, een wereld om in te ontsnappen.
Het jonge Duitse SMASH.duo van trompettist Chloë Abbott en percussionist Moritz Koch, heeft zich tot missie gesteld om de klassieke concertervaring open te breken en te vernieuwen. Breaking stereotypes.

NADAR Ensemble Summer School
Avontuur, interdisciplinariteit en bovenal een kritische houding tegenover de wereld van vandaag zijn enkele van de belangrijkste doelstellingen van het Nadar Ensemble. Daarom is het ensemble niet alleen gefascineerd door hedendaagse muziek, maar ook door film, beeldende kunst, performance, installatiekunst en alles wat deze categorieën omvat – of net niet. Tijdens hun jaarlijkse Summer School werken ze samen met een nieuwe, jonge beloftevolle generatie componisten die net zo nieuwsgierig en grensverleggend is.
De voor de Gaudeamus Award 2025 genomineerde Matthew Grouse creëert in zijn stuk To put words in my mouth een absurdistische wereld met de gezichtsbewegingen die mensen maken om klanken te produceren. Nostalgie is troef in het werk van Eveline Vervliet waarin een pianiste mijmert over een elektronisch speelgoedinstrument uit haar tijd, en waarin eerdere uitvoeringen van het stuk als vervlogen herinnering doorschemeren. De kosmische horrorwereld van H.P. Lovecraft is dan weer een startpunt voor Nina Fukuoka’s stuk Yuggoth. Paul Scully, niet alleen componist maar ook een begenadigde loper, gaat letterlijk voor zijn toptijd op de 3 km in Personal best, in real time te volgen en van sportcommentaar voorzien.
