Afrovibes is een jaarlijkse festival met dans-, theater- en muziekvoorstellingen van makers uit Afrika en de Afrikaanse diaspora. Zij geven vorm aan actuele vragen die daar en bij ons leven en daar een eigenzinnige visie op hebben.
Dit jaar is het thema erfgoed. De makers laten zien hoe zij de huidige tijdgeest en hun culturele erfgoed ervaren. Ze vragen zich af wat we kunnen leren uit het verleden over moed, ethiek, gezamenlijke kracht. En over de spanning tussen oude Afrikaanse rituelen en moderne hebzucht. Wat laten we na voor de generaties na ons?
Cash Cow
Zuid-Afrika 2024
In een intrigerende dans- en theatersolo legt performer Sookool de wreedheid bloot waarbij wij vaak wezens met gevoel gebruiken voor onze consumptie. Dit doet ze door zich te verbeelden als een koe wachtend op de slacht. Hierbij legt ze het verband met het vrouwenlichaam dat ook vaak gebruikt wordt voor consumptie. Met humor, ongemak en het betrekken van het publiek reflecteert ze op het kapitalisme en vraagt ze of de post-koloniale verwachtingen over het Afrikaanse danslichaam kunnen veranderen.
Black
Spanje, Ivoorkust 2020
Zwart zijn gaat in de wereld van vandaag samen met geweld, emancipatie, pijn en zelf-empowerment. In Black belichaamt de Ivoriaanse choreograaf en danser Oulouy de strijd voor erkenning, gelijkheid en respect van zwarte mensen. Deze concepten liggen volgens hem opgeslagen als herinneringen in zijn eigen lichaam, die hij gebruikt om te confronteren en te ontroeren. Dit doet hij met diverse belangrijke urban streetdance-stijlen van Afrika en de Afrikaanse diaspora in de VS: Coupé-Décalé, Azonto, Ndomboló, Afrohouse en Krump, ondersteund met passende muziek. Met al deze stijlen beeldt hij de geschiedenis van de vrijheidsbeweging uit.

Untitled 14 KM | 7 oktober
Marokko-Duitsland 2024
Hoe wordt Afrikaans-Arabische moderne kunst gezien in de Westerse wereld? Deze vraag staat centraal in de levende kunst-installatie en theatervoorstelling Untitled 14 KM. Hierin proberen een Arabisch-Andalusische dichter, een directeur van een museum met moderne kunst, een Afrikaanse curator en een moderne kunstenaar een tentoonstelling met moderne kunst op te zetten. Dit zorgt voor onderhandelingen, conflicten, ongemakkelijkheid, grappige momenten maar vooral voor vragen over de definitie van de Afrikaans-Arabische identiteit in de wereld van de moderne kunst. Dit beelden de Marokkaanse kunstenaar en de performers uit in een multimediale voorstelling met beeldende kunst, theater, mode, dans, gesproken woord en muziek.

Combiticket voor dinsdag 7 oktober
Voor slechts €25,- zie je op één avond de double-bill Cash Cow & Black (aanvang 19u00) in combinatie met de voorstelling UNTITLED 14 KM (aanvang 20u30). Koop je combiticket via onderstaande button.
KATANGA, 17 JANUARI | 8 oktober
Zuid-Afrika 2024 / 70 min
Patrice Lumumba, de eerste premier van de huidige Democratische Republiek Congo (DRC), wordt ook wel gezien als de Congolese versie van Nelson Mandela. Met zijn medewerkers werd hij, vermoedelijk op 17 januari 1961, vermoord. Dit gebeurde in Katanga, een afvallige provincie in de DRC.
Met een uitwisseling van verhalen onderzoekt de theatervoorstelling Katanga, 17 januari deze moorden en de invloed van Lumumba op de huidige Democratische Republiek Congo. Vier performers onderzoeken aan de hand van het leven van Lumumba en zijn kameraden Joseph Okito en Maurice Mpolo het doorlopende conflict in de DRC. Hierbij reflecteren ze op kolonialisme, Afrikaanse solidariteit, onafhankelijkheid, dekolonisatie en de huidige strijd om de rijkdommen van Afrika.

Na Ná | 8 oktober
Kaapverdië 2022 / 45 min
Met kostuums en rekwisieten die uit de toekomst lijken te komen, tovert de multidisciplinaire en moderne kunstenaar Djam Neguin een Na-Ná tevoorschijn. Na-Ná zou volgens een Kaapverdiaanse mythe het traditionele muziekinstrument ferrinho hebben gespeeld. Samen met zijn metgezel Funa, die harmonica speelde, zouden ze de dans- en muziekstijl Funaná hebben ontwikkeld. Naast muziek en dans bestond deze stijl ook uit traditioneel mannelijk gedrag. Funaná zou zijn ontstaan toen de slavernij eindigde op het eiland Santiago in Kaapverdië. Niemand weet precies of Na-Ná echt heeft bestaan omdat de geschiedenis van Funaná niet is opgeslagen in muziekschrift. De Funaná was onderdeel van traditioneel mannelijk gedrag in Santiago dat heeft gezorgd dat deze muziek- en dansstijl bewaard is gebleven.
In een uitbundig solo-optreden met traditionele muziek, moderne dans, theater, licht en mode buigt Djam Neguin de man als heerser om tot een antwoord voor de toekomst.

Combiticket woensdag 8 oktober
Voor slechts €25,- zie je op één avond de voorstelling Na Ná (aanvang 19u00) in combinatie met de voorstelling Katanga, January 17 (aanvang 20u00). Koop je combiticket via onderstaande button.