



Met traditionele muziek, moderne dans, theater, kostuums & rekwisieten tovert de moderne kunstenaar Djam Neguin een figuur uit een Kaapverdiaanse mythe tevoorschijn die speelt met mannelijkheid.
Kaapverdië 2022 / 45 min
Met kostuums en rekwisieten die uit de toekomst lijken te komen, tovert de multidisciplinaire en moderne kunstenaar Djam Neguin een Na-Ná tevoorschijn. Na-Ná zou volgens een Kaapverdiaanse mythe het traditionele muziekinstrument ferrinho hebben gespeeld. Samen met zijn metgezel Funa, die harmonica speelde, zouden ze de dans- en muziekstijl Funaná hebben ontwikkeld. Naast muziek en dans bestond deze stijl ook uit traditioneel mannelijk gedrag. Funaná zou zijn ontstaan toen de slavernij eindigde op het eiland Santiago in Kaapverdië. Niemand weet precies of Na-Ná echt heeft bestaan omdat de geschiedenis van Funaná niet is opgeslagen in muziekschrift. De Funaná was onderdeel van traditioneel mannelijk gedrag in Santiago dat heeft gezorgd dat deze muziek- en dansstijl bewaard is gebleven.
In een uitbundig solo-optreden met traditionele muziek, moderne dans, theater, licht en mode buigt Djam Neguin de man als heerser om tot een antwoord voor de toekomst.
Deze voorstelling is onderdeel van het Afrovibes Festival. Dit jaar is het thema erfgoed.
Let op: bevat soms indringende geluiden en lichten
Combiticket woensdag 8 oktober
Voor slechts €25,- zie je op één avond de voorstelling Na Ná (aanvang 19u00) in combinatie met de voorstelling Katanga, January 17 (inleiding om 20u00, aanvang voorstelling: 20u30). Koop je combiticket via onderstaande button.
Credits
Choreografie & dans-performance: Djam Neguin |Licht: Manuel Sbrangtes | Geluid: Ricardo Figueiredo |Tourmanager: Gerard Casas
Afrovibes is een jaarlijkse festival met dans-, theater- en muziekvoorstellingen van makers uit Afrika en de Afrikaanse diaspora. Zij geven vorm aan actuele vragen die daar en bij ons leven en daar een eigenzinnige visie op hebben. Dit jaar is het thema erfgoed. De makers laten zien hoe zij de huidige tijdgeest en hun culturele erfgoed ervaren. Ze vragen zich af wat we kunnen leren uit het verleden over moed, ethiek, gezamenlijke kracht. En over de spanning tussen oude Afrikaanse rituelen en moderne hebzucht. Wat laten we na voor de generaties na ons?