Alles voor de Kunsten / Annemarie Prins, Mart van Berckel ism Bellevue Lunchtheater
Over de bergen

Een zeer oude vrouw staat op de Himalaya. Is het echt de Himalaya, of is het in haar hoofd? Ze is verdwaald. Ze probeert zich, al pratend, een weg te banen door het landschap. Op de tast, zoekend naar woorden, beelden en herinneringen. Een existentieel gevoel van verdwaald zijn, zoeken naar houvast, in God, liefde, herinneringen en leverworst.
Terugkijkend naar het verleden zoekt ze haar weg naar de toekomst. Ze is verdwaald. Het geeft niks: ze houdt van lopen. Ze weet dat ze dwaalt, ze weet dat er een einde nadert, ze weet dat haar ‘geheugenpaleis’ afbrokkelt, maar haar optimisme, haar humor en haar grenzeloze vertrouwen houden haar op de been.
De voorstelling Over de bergen zingt de lof van het ongewisse. Van het angstaanjagende, vreugdevolle, duizelingwekkende verdwalen. Een uitnodiging aan de toeschouwer om zich mee te laten voeren op een reis langs grillige wegen, inefficiënt en onvoorspelbaar. Er is geen gps. Het is zeer de vraag of er een bestemming is.
concept en spel - Annemarie Prins concept en regie - Mart van Berckel vormgeving - Vera Selhorst geluidsontwerp - Mauro Casarini dramaturgie - Sophie Kassies tekst - Neele Carvalho
Mart van Berckel studeerde piano, muziektheater en regie aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten (Arnhem) en de Zürcher Hochschule der Künste (Zürich). Mart regisseert in een breed scala van genres en disciplines: van beeldend theater tot opera, jeugdmuziektheater, en dansperformance. Vanaf 2021 is hij als vaste maker verbonden aan NITE: National Interdisciplinary Theater Ensemble (Noord Nederlands Toneel/Club Guy & Roni) in Groningen. In 2023 maakt hij zijn regiedebuut De Nationale Opera Amsterdam en in Duitsland bij de Staatsoper Hamburg.
Het werk van Mart is visueel, poëtisch en onbegrensd fantasierijk. Hij graaft dwars door de canon van beeldende kunst, film, klassieke muziek en literatuur en zet inspiratiebronnen op eigenzinnige en associatieve wijze naar zijn hand in theatrale collages. Mart gaat daarbij te werk als een componist en beeldend kunstenaar: met grote precisie, oog voor detail en muzikaliteit stemt hij beeld, geluid, tekst, licht en beweging op elkaar af. Zo ontwikkelen zijn voorstellingen zich tot zintuigelijke theatertrips, die aan de ratio voorbijgaan en rechtstreeks in de onderbuik raken.