Hélène Vrijdag / STUDIO SIBLING
my sweet nasty lunacy

Hélène Vrijdag / STUDIO SIBLING
my sweet nasty lunacy

Hélène Vrijdag / STUDIO SIBLING
my sweet nasty lunacy

Hélène Vrijdag / STUDIO SIBLING
my sweet nasty lunacy

my sweet nasty lunacy is a solo by Hélène Vrijdag: a live EP where her alter ego Woman Folly takes the mic. The concert is a collection of hyperpop bangers as an ode to the hysterical femme. In her arena with nothing but moving lights, concert conventions and the voices in her head, Woman Folly sings her soft setlist from sweet sweet hell.
Woman Folly is a queer and feminist answer to the character of Woman Folly (or Vrouwe Zotte) in Erasmus’ book In Praise of Folly. Erasmus praises the female personification of madness while fueling his love for her with misogyny. Woman Folly became Hélène’s imaginary friend, a penpal she wrote daily letters to between 2019 and 2021. Those letters stayed unanswered, but they were bundled in a book called Vrouwe Zotte which is for sale after the show.
my sweet nasty lunacy voices a diva too angry to give a show. Woman Folly embodies ‘Woman’ as a phantasmic creature outside of gender binaries, and ‘Folly’ as a protest against normativity.
“Am I mad, or am I just angry?” “There’s always us in uterus”
Credits
Concept, compositie en performance Hélène Vrijdag (STUDIO SIBLING) creative partner Timo Tembuyser (STUDIO SIBLING) lichtontwerp en scenografie Erik van de Wijdeven kostuumontwerp en make-up artist Sara Schoon muziek co-producer en mixing Amir Vahidi geluidstechniek op tour Jethro Cooke artistiek en bewegingscoach Nicole Geertruida (Productiehuis Theater Rotterdam) productie & marketing Productiehuis Theater Rotterdam Grafisch ontwerp boek Vrouwe Zotte Jeanine van Berkel
Hélène Vrijdag (1996, Rennes, FR) (zij/haar) is een Rotterdam-based performer, zangeres, schrijver en wever. Ze studeerde Performance aan de Toneelacademie in Maastricht en vervolgt nu haar studies met een Master Gender Studies aan Utrecht Universiteit. Ze combineert haar kunstenaarschap met queer en feministisch academisch onderzoek. Haar onderzoeksfocus ligt op de gebieden musicologie, popcultuur en mythologie.
In Hélène's solo werk staat stem centraal. Ze gebruikt zang en stemtexturen als muzikaal en politiek instrument. Zo onderzoekt ze hoe haar hoge stemtimbre de kaders van het patriarchaat en heteronormativiteit kan loszingen. Geïnspireerd door mythologie, meme-cultuur en diva’s uit de muziekgeschiedenis creëert ze composities die genre-bending en gender-bending zijn. Hélène ontkracht muzikale conventies met liefde en een gezonde dosis quirk. De uitwerking is vaak multi-disciplinair: zo ontstaat er voor 1 project vaak een voorstelling, een EP, een boek en een beeldend (textiel)kunstwerk naast elkaar.