Jessie L'Herminez / Toneelschuur Producties
Dieven

Een ontroerende mozaïekvoorstelling over mensen die proberen hun weg te vinden in het leven.
We ontmoeten twaalf personages, wonend aan de rand van een stad. Mensen zoals jij en ik met allemaal hun eigen verhalen en waarheden. Van een jonge uitgehongerde verzekeringsagent, zijn zus die droomt over wolven en hun vader in het bejaardentehuis tot een ambitieuze supermarktmedewerker, een zwangere tiener en een oude zangeres die haar man mist. Het zijn kleurrijke figuren in een complexe, overweldigende samenleving zonder eenduidige antwoorden. Gedreven door hun verlangens en worstelend met hun angsten proberen ze een manier te vinden om om te gaan met hun leven.
Het werk van regisseur Jessie L’Herminez is omschreven als interessant, gewaagd en betoverend. Na De Stoelen (2021) en Japanse Sprookjes (2023) is dit haar derde regie bij Toneelschuur Producties. Voor Dieven ensceneert ze deze treurige en komische voorstelling vanuit haar kenmerkende fysieke speelstijl en laat ze zien hoe mensen zich spelend door het leven bewegen.
De Duitse schrijver Dea Loher is een van de meest toonaangevende toneel¬schrij¬vers van dit moment. Haar werk is bekroond met talrijke prijzen, waaronder de Else Lasker Schüler Prijs, de Mülheim Drama¬tis¬ten¬prijs en de Bertolt Brecht Prijs. Jessie L’Herminez deelt Lohers liefde voor de ploeterende mens.
Productie - Toneelschuur Producties Regie - Jessie L’Herminez Tekst - Dea Loher Spel - Nanette Edens, Arthur Harshagen, Nick Livramento Silva, Mara van Vlijmen, Nimuë Walraven, Maurits Wijmenga Beeld & Geluid Pensive Vivifier Licht - Casper Leemhuis Kostuum - Lisanne Bovée Scenografie - Jessie L'Herminez, Lisanne Bovée Advies dramaturgie - Doke Pauwels Coaching scenografie - Sanne Danz Regie assistent - Sophie Dixon Licht assistent - Catoo Lustig Campagnebeeld - Annaleen Louwes, Esther Noyons
"Denkt u, dat er veel van mijn soort zijn. Mensen zoals ik, die leven, alsof ze niet leefden. Die zich door hun eigen leven heen stelen, voorzichtig en schuw, alsof niets daarvan hen toekomt, alsof ze geen recht hadden, zich erin te bevinden. — Alsof we dieven waren."
"Dit stuk benadrukt op een fanta¬sie¬volle manier dat hoewel we allemaal unieke individuen zijn, we meer verbonden zijn dan we ons vaak realiseren. Ik voel sympathie voor de personages en hun verlangen naar zekerheid, controle en een houvast in een onzekere wereld. Toch is het leven er, het beweegt voort, ook zonder begrip, plan of zin."
Jessie L’Herminez (1990) studeerde Theaterdocent aan de Academie voor Theater in Tilburg en studeerde onlangs af aan de Regie Opleiding van de Academie voor Theater en Dans op de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam. In haar afstudeerjaar maakte Jessie Shopping and Fucking van Mark Ravenhill. Haar tweede afstudeervoorstelling Een Carnaval maakte zij met professionele- en amateurspelers. Deze won de André Veltkamp Beurs. Als regisseur verlangt Jessie specifiek naar acteurs die hun tekstuele ambacht sterk kunnen combineren met hun fysieke vaardigheden. In 2021 was L'Herminez te zien met De Stoelen.