Dilan Yurdakul
De Stille Vrouw

In De Stille Vrouw geeft actrice en theatermaker Dilan Yurdakul een stem aan haar grootmoeders – de eerste generatie migrantenvrouwen. Vrouwen die hun thuisland achterlieten, in stilte een nieuw bestaan opbouwden en zelden over hun verlangens, verdriet of kracht spraken. Ze droegen veel, zwegen vaak en bleven op de achtergrond. Wat zeggen de verhalen van onze grootmoeders over ons leven nu?
Op poëtische wijze verweeft Dilan de stemmen van deze ongehoorde vrouwen met haar eigen zoektocht: wat voor een vrouw is zij? Hoe vrij is zij als vrouw van nu? Welke keuzes maakt ze – en wat draagt ze nog mee uit het verleden? Een persoonlijke en openhartige zoektocht naar wat verloren ging en wat behouden bleef.
Geboren in Nederland vraagt Dilan zich af: Wat draag ik nog van hen in mij? Wat is bewust of stilzwijgend doorgegeven? Hun verhalen worden voelbaar in een persoonlijke en indringende voorstelling over vrouw-zijn, niet gezien en niet gehoord zijn, afkomst en de erfenis van onverwerkt leed.
Na Door de schaduw heen en Alter duikt Dilan dieper dan ooit in haar persoonlijke geschiedenis. Ze laat zien dat wat niet wordt uitgesproken, niet verdwijnt – het wordt doorgegeven. Met De Stille Vrouw brengt Dilan een eerbetoon aan de vrouwen die zwegen, maar van wie de stilte tot op de dag van vandaag klinkt.
Deze voorstelling heeft Turkse boventiteling.
"De interessantste scène dient zich aan als het gaat over kinderen krijgen. Haar voormoeders wilden nazaten die het beter zouden doen, zij dachten niet na over hun dromen – moeder zijn was het hoogst haalbare."
"Op ontroerende wijze laat ze een jonge vrouw zien die op drift raakt vanwege een emotioneel afwezige vader, een moeder die alles van zich af laat glijden, en grootouders die een stille verbittering met zich meedragen. Verstikt door de zwijgzaamheid en de patriarchale cultuur in haar gezin stort ze zich in het nachtleven, wat haar alleen nog maar meer van zichzelf vervreemdt."
Credits
Concept, tekst, spel Dilan Yurdakul Muziek Alper Kekeç, Aydın Işler, Samiye Demir Regie Ruut Weissman Scenografie Marjolijn Brouwer Campagnebeeld Benning & Gladkova Een voorstelling van Via Rudolphi Producties Mogelijk gemaakt door Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds Podiumkunsten, Fonds21, FondsZOZ, Gravin van Bylandt, Lirafonds Podcast mogelijk gemaakt door De Schepper Delft Stichting, Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten
Dilan Yurdakul (1991) actrice, schrijfster en theatermaakster maakte in samenwerking met Likeminds de solovoorstellingen Door de schaduw heen en Niet gezien, niet gehoord. In februari 2024 kwam haar debuutroman Maskerziel uit. Daarnaast komt in 2024 de bioscoopfilm De jacht op Meral Ö uit, gebaseerd op de toeslagenaffaire, Dilan speelt hierin de hoofdrol. In de Videoland-serie Bonnie & Clyde, waarvan ze tevens de bedenker en medeschrijver was, speelde ze de hoofdrol. Ook speelde ze jarenlang de rol van Aysen in GTST.
Dilan Yurdakul is vanwege haar achtergrond geboeid door de wrijving tussen vrijheid en identiteit, tussen autonomie en gemeenschap. In haar werk onderzoekt ze de menselijke staat en staan familie, patronen, migratie en wording centraal.



