Dilan Yurdakul
De Stille Vrouw

Met een houten koffer vertrekt hij
foto’s van mij en ons kind in zijn jaszak.
Met als enige houvast hoop,
want waar hoop is, daar is brood,
en waar brood is, daar is toekomst.
In de De Stille Vrouw geeft Dilan Yurdakul een stem aan haar oma’s, de eerste generatie migrantenvrouwen. Een generatie die haar thuisland achter zich liet tegenover een generatie die in Nederland is geboren. Dilan vraagt zich af wat zij nog in zich draagt van deze vrouwen, en wat ze zal doorgeven. Ze verzamelt hun verhalen om de stemmen van deze ongehoorde vrouwen tot leven te roepen. Verhalen van vroeger, over het stilzwijgen, de offers, het geestelijk lijden, het afwachten, de lijdzaamheid, de leegte. Wat waren hun dromen, hun verlangens? Hebben ze hun vleugels kunnen uitslaan? Dilan wil weten wat er gewonnen is en wat verloren, maar ook wat in stilte doorwerkt in de vrouwenlijn.
Want ook Dilan loopt tegen haar rol als vrouw aan. Welke keuzes maakt zij als dertiger, is ze klaar voor het moederschap en hoeveel vrouw is ze eigenlijk nog? Hoewel er door de decennia heen ontzettend veel is veranderd, zijn de onderhuidse, onbesproken pijnen niet opgelost en komt ze erachter dat er naast de verschillen, ook veel overeenkomsten zijn van in stilte gedragen geschiedenis. Want dat wat niet wordt opgelost, wordt doorgegeven.
"De interessantste scène dient zich aan als het gaat over kinderen krijgen. Haar voormoeders wilden nazaten die het beter zouden doen, zij dachten niet na over hun dromen – moeder zijn was het hoogst haalbare."
"Op ontroerende wijze laat ze een jonge vrouw zien die op drift raakt vanwege een emotioneel afwezige vader, een moeder die alles van zich af laat glijden, en grootouders die een stille verbittering met zich meedragen. Verstikt door de zwijgzaamheid en de patriarchale cultuur in haar gezin stort ze zich in het nachtleven, wat haar alleen nog maar meer van zichzelf vervreemdt."
Credits
Concept, tekst, spel Dilan Yurdakul Regie Marcus Azzini Muziek Alper Kekeç, Aydın Işler, Samiye Demir Scenografie Marjolijn Brouwer Credits foto Benning & Gladkova
Dilan Yurdakul (1991) actrice, schrijfster en theatermaakster maakte in samenwerking met Likeminds de solovoorstellingen Door de schaduw heen en Niet gezien, niet gehoord. In februari 2024 kwam haar debuutroman Maskerziel uit. Daarnaast komt in 2024 de bioscoopfilm De jacht op Meral Ö uit, gebaseerd op de toeslagenaffaire, Dilan speelt hierin de hoofdrol. In de Videoland-serie Bonnie & Clyde, waarvan ze tevens de bedenker en medeschrijver was, speelde ze de hoofdrol. Ook speelde ze jarenlang de rol van Aysen in GTST.
Dilan Yurdakul is vanwege haar achtergrond geboeid door de wrijving tussen vrijheid en identiteit, tussen autonomie en gemeenschap. In haar werk onderzoekt ze de menselijke staat en staan familie, patronen, migratie en wording centraal.