Victor of de kinderen aan de macht - Dood Paard

do 18 t/m za 20 januari

Victor of de kinderen aan de macht

Dood Paard

Na Ben Jonson’s Volpone in het vorig seizoen waagt Dood Paard zich opnieuw aan een zelden gespeeld, maar daarom niet minder briljant stuk: Victor of de kinderen aan de macht waarmee Roger Vitrac in 1928, lang voor Ionesco en de zijnen, de weg bereidde voor het absurdisme. Op het feestje voor zijn negende verjaardag besluit Victor om niet langer het voorbeeldige kind te zijn. Met zijn treiterijen haalt hij bij de volwassenen niet alleen het bloed onder de nagels vandaan, maar – erger – ontmaskert hij ook nog eens hun kleinburgerlijke hypocrisie, wanneer hij samen met een vriendinnetje het overspel naspeelt van zijn vader met haar moeder.  Aan het einde van het verjaardagsfeestje ligt de façade aan stukken en proberen de volwassenen vertwijfeld maar vergeefs de scherven bij elkaar te rapen.
terug <

koop tickets >
data & tijden
voorstellingsinformatie
website
spel: Gillis Biesheuvel, Kevin Klein, Janneke Remmers, Manja Topper, Louis van der Waal en Linda Zijl.
Locatie
Grote Zaal
Fotograaf: Sanne Peper

een heerlijk vilein beeld van de burgerlijke moraal

Volkskrant -

In de 22 jaar dat het Amsterdamse toneelgezelschap Dood Paard bestaat heeft de groep een geheel eigen stijl van theater maken ontwikkeld, die kan herleid worden tot een aantal uiterlijke elementen: de logoachtige affiches van Kuno Bakker, de bij elkaar geraapte toneelbeelden, de open houding van de spelers naar het aanwezige publiek. Grondgedachte is dat de acteurs als individuele persoonlijkheden voelbaar en zichtbaar blijven. De werkwijze is steeds collectief: zonder regisseur of vormgever zijn het de acteurs zelf die de voorstelling bepalen. Als sinds hun oprichten speelt Doodpaard hun voorstellingen in Theater Kikker, met als een van de hoogtepunten Volpone (2016) .

Fotograaf: Sanne Peper

"Blote benen onder opzichtige bontjes, vet aangezette travestierollen en grotesk spel – met Victor of de kinderen aan de macht (1928) zet Dood Paard vol in op het absurde karakter van de toneeltekst van de Franse Roger Vitrac.

Het Parool -

Geleidelijk verandert de vrolijke vaudeville in een grimmig stuk dat gaat over diepe angsten: voor volwassen worden en voor bedrog.

NRC -
bekijk alle voorstellingen

terug naar boven Λ