The Tragedy of Slaughtervaart - Dood Paard

do 01 januari

The Tragedy of Slaughtervaart

Dood Paard

In november 2018 gebeurde er iets onwaarschijnlijks: het Amsterdamse Slotervaartziekenhuis ging failliet. Toneelgezelschap Dood Paard maakte toevallig in diezelfde tijd op locatie in de buurt van het Slotervaartziekenhuis de voorstelling The Tragedy of Slaughtervaart. Fantasie werd werkelijkheid….De voorstelling is in het najaar van 2019 als zaalvoorstelling opnieuw te zien in een select aantal theaters.
terug <

voorstellingsinformatie
Door
Ellen Goemans, Jorn Heijdenrijk, Manja Topper, Michael Yallop, Ramses van der Hurk
Tekst
Rob de Graaf
Locatie
Grote Zaal
dood paard
Sanne Peper

Het beeld van Erbudak die vrolijk op een ziekenhuisbed ligt te oreren, met op de achtergrond de zuchtende, van zorgen zwaarlijvige naakte verpleegkundige, is onvergetelijk.

De Groene Amsterdammer

The Tragedy of Slaughtervaart zit pal op de actualiteit, maar gaat ook breder over de problemen in de zorg (…) een zorgtragedie die alleen maar slachtoffers kent.

de Volkskrant -

The Tragedy of Slaughtervaart is een voorstelling over de verwikkelingen rond de turbulente geschiedenis van het Slotervaartziekenhuis, met als dieptepunt de verwoestende leiding van Aysel Erbudak van 2006 tot 2014. Het Slotervaartziekenhuis wordt in de jaren ’70 gebouwd als toonbeeld van vooruitgangsgeloof. Midden in de nieuwe volkswijken van de stad moet er een gezondheidscentrum komen waar het niet om geld maar om mensen zou draaien. Ironisch genoeg is het juist het Slotervaartziekenhuis dat als eerste Nederlandse ziekenhuis in private handen komt. Het ziekenhuis wordt in 2006 overgenomen door twee zakenmensen: Jan Schram, een Noord-Hollandse grondspeculant en chronische longpatiënt, die 26 miljoen euro investeert in het ziekenhuis en de flamboyante Aysel Erbudak, een selfmade woman die tot dan toe alleen parkeerterreinen en een callcenter heeft geleid en bovendien een strafblad heeft. Erbudak wordt de directeur en geeft op onorthodoxe wijze leiding aan het Slotervaart. Ze parkeert haar BMW voor de draaideur van het Slotervaart, ontvangt geen salaris, maar betaalt al haar privé-uitgaven met de creditcard van het ziekenhuis. Het Slotervaart begint op een zeer lucratieve basis heroïne voor medisch gebruik te produceren en maakt in de eerste jaren na de overname weer winst. Het is alsof een Shakespeareaans personage een zorginstelling bestiert. Zakelijk instinct, grote woorden en een flinke hoeveelheid geld blijken uiteindelijk toch niet voldoende om van dit gezondheidszorgsprookje een succes te maken. Het Slotervaartziekenhuis drijft steeds verder af. Uiteindelijk moet het, op sterven na dood, door andere ondernemers van de ondergang worden gered.

Sanne Peper
bekijk alle voorstellingen

terug naar boven Λ