Niemandsland - Bellevue Producties

do 01 januari

Niemandsland

Bellevue Producties

Na zeven jaar keert een zoon terug naar zijn geboortegrond. Aan de voet van een berg, op de plek waar zijn moeder kort geleden is begraven, treft hij een jonge vrouw met wie hij is opgegroeid. Destijds was hij de zoon en zij werkster, een arbeidsmigrant. Hun liefde werd onmogelijk gemaakt door zijn allesoverheersende moeder. Nu is hij van plan zijn ouderlijk huis te verkopen en zich voorgoed los te maken van zijn afkomst. Maar zij woont daar nog. Op welke herinneringen uit hun gedeelde verleden kunnen zij vertrouwen? Waarom besloot hij te vertrekken en is zij gebleven?

In een filmische en muzikale compositie van gedachten waarin heden en verleden samenkomen, zoeken twee mensen bescherming bij elkaar; in een poging hun eenzaamheid te ontvluchten.
Eva Jansen Manenschijn schreef met Niemandsland een intieme voorstelling in een beeldende, poëtische taal, die doet denken aan de toneelstukken van Duras en Fosse.
terug <

voorstellingsinformatie
website
spel
Tijn Docter, Anne-Chris Schulting
tekst
Eva Jansen Manenschijn
regie
Eva Tijken
vormgeving & kostuumontwerp
Janne Sterke, Nelli Bodt
muziek
Christiaan Verbeek
dramaturgie
Florian Hellwig, Tom Helmer
Locatie
Grote Zaal
Casper Koster

Bellevue Producties is sinds enkele jaren het landelijke verlengde van het lokale, Amsterdamse Bellevue Lunchtheater. Het Lunchtheater is een springplank voor nieuw, debuterend schrijftalent en een proeftuin voor oude rotten. Eva Jansen Manenschijn won met haar afstudeertekst On all fours aan de schrijfopleiding in Utrecht (2014) de Its Ro Theater playwriting Award. Van het FPK kreeg zij een schrijfbeurs toegekend. ‘Een wereld die bijna tastbaar is en de lezer dan wel toeschouwer volledig in zich op weet te zuigen. Met haar mooie beeldende taal roept de schrijfster een inktzwarte wereld op die er behoorlijk inhakt, en je voorlopig niet loslaat.’ Aldus de jury over On all fours. Naast haar schrijfwerk is Eva ook werkzaam bij het Ro Theater als dramaturg van de familievoorstellingen, zoals De Zere Neus van Bergerac, De Gelaarsde Poes en Snorro.

De twee weten de sfeer van een in de knop geknakte relatie knap te treffen. Hij paart zelfverzekerdheid aan een ontwapenende lach en een plotselinge, onberedeneerbare woede. Zij is nerveus, hengelt naar zijn affectie, maar wijst hem uiteindelijk af.

Het Parool -
bekijk alle voorstellingen

terug naar boven Λ