Blues in boxes – Rozendaal en Van der Kruis
work-in-progress
Anna van der Kruis ontwikkelt korte voorstellingen onder de noemer blues in boxes. Met in dit deel de hoofdrol voor het altijd maar doordenderen van de tijd. We volgen Janne, van haar zevende tot haar negenenveertigste, Eva, van haar veertiende tot haar zesenvijftigste en Hendrik, van zijn eenentwintigste tot zijn drieënzestigste. De drie ontmoeten elkaar niet. Voor Monsteren! werken regisseur Ilmer Rozendaal en schrijfster Anna van der Kruis samen met drie spelers aan een (of twee) fragmenten uit een geheel van zeven. Waar Anna in haar toneelteksten expliciet inspeelt op intimiteit en nabijheid, durft Ilmer in haar regies een groter plaatje te schetsen en afstand te nemen.
acteurs: Elsa May Averill, Johan Vanderpol en Kim van Goor
met dank aan: Sjoerd Wagenaar, De PeerGrouP en Het Huis Utrecht
“Het duo Ilmer Rozendaal en Anna van der Kruis ontmoetten elkaar in september 2016. De liefde was direct wederzijds. Anna schrijft en produceert haar eigen werk. Ilmer regisseert. Beiden zijn vrouw en vakidioot. Anna kreeg kansen bij Productiehuis Brabant, Festival Cement en Theaterfestival Boulevard. Ilmer bij Atelier Oerol / Over het IJ en Zeelandia / het Zeeland Nazomerfestival. Om de serie blues in boxes door te ontwikkelen ontving Anna het Theaterteksttalent Stipendium 2015. De jury prees haar vermogen om beeldend te denken en de manier waarop Anna zichzelf de ruimte geeft om een eigen stijl te ontwikkelen. Tijdens Monsteren in januari 2016 was een allereerste preview te zien. Wil je weten wat Ilmer Rozendaal toevoegt aan de intieme en vaak tragische teksten van Anna? Kom dan kijken.„
Seventy-two – Bervoets&Nijenhuis
fragment
‘Seventy-two’ gaat over de tijdsdruk die onze generatie ervaart. De vrijheid waarin onze generatie opgroeit biedt ons onbegrensde mogelijkheden, maar die onbegrensde mogelijkheden lijken ons ook te verstikken. Wat heeft die onbegrensde vrijheid aan mogelijkheden die onze ouders voor ons hebben gecreëerd, ons opgeleverd? Het opkomende duo Bervoets& Nijenhuis speelt een preview van deze tweede voorstelling die op 2 november 2017 in het Ostade theater in Amsterdam in première gaat. Hierin zullen ze een aantal teksten voordragen geïnspireerd op interviews die ze afgelopen jaar hebben afgenomen.
Van en met: Eva Julia Bervoet, Florian Myjer, Anna Nijenhuis, Tim Schmidt, Marjolijn van Heemstra, Lauren Rissik.
“Bervoets&Nijenhuis is een nieuw makersduo bestaande uit Eva Julia Bervoets (afgestudeerd Theatraal Performance in 2014, Maastricht) en Anna Nijenhuis (afgestudeerd toneelschool Artez 2014, Arnhem.) Bervoets&Nijenhuis vindt zijn signatuur in een documentaire-achtige wijze van theater maken binnen een zeer vormelijk concept. Wij maken op een onderzoekende manier theater, dat zweeft tussen teksttoneel en performancetheater.„
Plastic- Booi Kluiving
prille performance
Een jongen draagt gedichten voor, zoals veel dichters heeft hij een gebroken hart. hij is gedumpt, en uit zich in poëzie Maar deze dichter identificeert zich met…plastic. Wat is hij nu nog waard, vraagt hij zich af, nu hij, net als plastic, ‘gekocht’, ‘gebruikt’ en ‘gedumpt’ is? Nu hij, net als al die plastic producten die we dagelijks gebruiken, ‘tijdelijk’ geworden is? hij ziet in de plastic soep, onder vele dieren die sterven ook nieuwe diersoorten ontstaan, die een half plastic, half organisch, organisme worden. Hij is opeens weer hoopvol over zijn eigen toekomst. Zijn we tenslotte niet allemaal tijdelijk? Zouden we onze tijdelijkheid niet eerder moeten accepteren in plaats van duurzaam en ecologisch te leven? In plaats van dwangmatig te behouden wat toch gedoemd is te mislukken? Moeten we de weggooicultuur niet juist omarmen? ‘Plastic’ is een 25 minuten durende solovoorstelling geschreven, gemaakt en gespeeld door Booi Kluiving onder begeleiding van Lowie van Oers. ‘Plastic’ wordt een cross-over tussen een theater en een poëzie tekst over de tijdelijkheid van de dingen die we gebruiken en de maakbaarheid van de mens.
Van en met: Booi Kluiving, Lowie van Oers.
“Acteur en theatermaker Booi Kluiving zit momenteel in het derde jaar van de ArtEZ toneelschool. Hij schreef al voordat hij op de toneelschool kwam gedichten en treed regelmatig op op Poetry Slams en gedichtenavonden waarin hij continu nieuw materiaal uitprobeert en zijn ‘act’ verbetert. Nu dat hij in het derde jaar zit en naar buiten kan treden wil hij de twee disciplines, het acteren en het dichten, met elkaar combineren door een theatertekst te schrijven en een voorstelling te maken.„