La Pretenza - Jan Hulst & Kasper Tarenskeen/ Frascati Producties / Toneelgroep Oostpool

do 01 januari

La Pretenza

Jan Hulst & Kasper Tarenskeen/ Frascati Producties / Toneelgroep Oostpool

Schrijvers- en regisseursduo Jan Hulst en Kasper Tarenskeen staan bekend om hun unieke aanpak van grote thema’s, een verfrissende mash-up van het epische en het alledaagse, melodrama en ironie, filmische beelden en droogkomisch spel. Ditmaal gaan zij de italiaanse klassieker Il Gattopardo te lijf, een epos over Don Fabrizio (gespeeld door Kees Hulst), die moet toezien hoe het rebellenleger van Generaal Garibaldi korte metten maakt met alles waar de Italiaanse adel voor staat. Veel zal er niet overblijven van de roman (Tomasi di Lampedusa, 1958), noch van de film (Visconti, 1963). Hulst & Tarenskeen grijpen het verhaal aan om het over belangrijke dingen te hebben: Oorlog, liefde, decadentie, tranen, Italiaanse fashion, en gedachten over volk versus elite.
terug <

voorstellingsinformatie
website
tekst en regie
Jan Hulst en Kasper Tarenskeen
spel
o.a. Valentijn Benard, Thomas Höppener, Kees Hulst, Tim Linde, Benno Veenstra
scenografie
Koen Steger, Jan Hulst
kostuumontwerp
Patricia Lim
muziek: David van der Leeuw & Kasper Tarenskeen
video
Cristina Kolozsváry-Kiss
publiciteitsbeeld
Hans van der Leeuw
uitvoering kostuums
Mieke Dietvorst
haar en make-up
Trudy Buren
productie
Frascati Producties in coproductie met Toneelgroep Oostpool, Stichting Hulst & Tarenskeen
Locatie
Grote Zaal
il_gattopardo
Sanne Peper
Interview met Jan Hulst en Kasper Tarenskeen
Avatar
vx

In La pretenza is het vooral de diepe menselijkheid van de voorstelling die raakt. Veel meer dan een interessante analyse van de strijd tussen volk en heersers, of tussen een elite en een populistische revolte, voelt La pretenza als een oefening in loslaten, in leren omgaan met verlies.

Stijlvast is ongeveer het laatste wat je van het werk van Hulst/Tarenskeen kan zeggen. Dat is de charme.

Jan Hulst & Kasper Tarenskeen (1987 & 1988) schrijven en regisseren stukken over het epische en het alledaagse. Met een feilloos gevoel voor ironie nemen ze de prangende en minder prangende levensvragen van hun generatie onder de loep, tegen de achtergrond van het wereldnieuws. Begin 2019 presenteerden Hulst & Tarenskeen ASSAD, een mozaïekvertelling tegen de achtergrond van beslissende gebeurtenissen in de oorlog in Syrië. Hiervoor werden ze ondersteund door de Coproducers, een netwerk van – per seizoen 19/20 – 12 prominente theaters die jaarlijks twee voorstellingen helpen realiseren met een productiebijdrage en een groot aantal speelbeurten. Deze voorstelling was in februari 2019 te zien bij Theater Kikker. Onder de vlag van Frascati Producties maakten zij The Woods (2015), De Rekening (2016) en Scheeps-Horeca (2016, genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs en geselecteerd voor Circuit X en te zien tijdens de Voorjaarscollectie in Theater Kikker). Daarna maakten ze voor Oerol de locatie-voorstelling De Ilias (2016). In januari 2017 kwam de theaterhit Buut, De naderende dood! uit. In 2018 waagden ze zich aan een klassieker en herschreven ze Romeo & Julia in opdracht van Oostpool in een regie van Marcus Azzini (te zien in Theater Kikker).

 

Sanne Peper
bekijk alle voorstellingen

terug naar boven Λ