Kikker Kiest: UR - Urland

do 01 januari

Kikker Kiest: UR

Urland

Met oplopende korting naar twee of meer KikkerKiest-voorstellingen?


Na drie door technologie gedreven voorstellingen keren de vier mannen van Urland terug naar waar het ooit allemaal mee begon: het plezier, de magie, maar ook het raadsel van het spelen. Niet langer meer een robot op toneel, geen virtual reality, nauwelijks een laptop. Nee, Thomas, Jimmy, Marijn en Ludwig doen het helemaal zelf. En ze beginnen helemaal opnieuw. Op een leeg toneel met alleen een verkleedkist. En met één vraag: wat kan hier, op die kale planken, allemaal gebeuren?

EXTRA: Na afloop van de voorstelling is er in de foyer een nagesprek met de makers en het publiek.
terug <

voorstellingsinformatie
website
van en met
Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet
in coproductie met
Theater Rotterdam
Locatie
Grote Zaal
meer over KikkerKiest
Harm Lambers
vx

Wat volgt is een parade van korte scènes die alle uitersten opzoeken van wat er met theater mogelijk is en wat het ooit geweest moet zijn: schaduw- en maskerspel, heilig ritueel, kermistoneel en narrenspel, maar ook de wreedheid en geweld van Artaud. UR is echter meer dan vier zomaar spelende jongens. Met UR verweert Urland zich ook tegen theater dat zich voor het karretje van de commercie laat spannen, tegen de makkelijk te bedienen publieksgunst, tegen de opgelegde terreur van de marketing. Urland eist de toneelruimte (opnieuw) voor zichzelf op. Misschien naïef, maar wel gedreven door urgentie.

tekst

Urland is een Rotterdams performance-collectief dat bestaat uit Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet. Eerder was hun Internettrilogie bij ons te zien waarin Urland de werking van onze virtuele werkelijkheid onderzocht. UR was in maart te zien en verraste door het terugschakelen naar basale theatrale middelen. Behalve een selectie voor Kikker Kiest werd de voorstelling door de jury van het Theaterfestival ook uitgekozen als een van de meest belangwekkende van vorig seizoen. Later deze maand keert Urland terug met De UR-triënnale, remakes van twee oudere voorstellingen.

Op hun soms inventieve, soms kneuterige wijze schetst het viertal in UR hun versie van de magie en de fantasie van theater. En daarmee weten ze voor even het cynisme over de gebrekkige slagkracht van het medium te neutraliseren. Hoe mooi is dat?

NRC -

UR is een belangrijke voorstelling, denk ik. Omdat de verbeeldingskracht van het medium trots en met overtuiging op het schild wordt gehesen. Niet als trofee. Maar als levendig pleidooi tégen moedeloosheid, walmend cynisme. En vóór de zuivere vorm als noodzaak én mededeling.

De Groene Amsterdammer

terug naar boven Λ