Que Sera Sera/Hitchcock Truffaut Cavett Godard/Pour Qui Pour Quoi - tg STAN

do 01 januari

Que Sera Sera/Hitchcock Truffaut Cavett Godard/Pour Qui Pour Quoi

tg STAN

Waar komen film en theater elkaar tegen? Waar botsen ze en waar versterken ze elkaar? Theatermakers Damiaan De Schrijver, Bert Haelvoet (STAN) en Matthias de Koning (Discordia) begeven zich in het domein van de film. Divers bronmateriaal zoals interviews die Alfred Hitchcock gaf aan onder meer François Truffaut en Jean-Luc Godard vormt het vertrekpunt van de voorstelling.
terug <

voorstellingsinformatie
van
Bert Haelvoet, Damiaan De Schrijver en Matthias de Koning
met
Bert Haelvoet en Damiaan De Schrijver
tekst naar o.a.
Le Cinéma selon Alfred Hitchcock van François Truffaut
Locatie
Grote Zaal
hitchcock
Tim Wouters
TIJDLIJN
Avatar
vx

In Que Sera Sera nemen de acteurs ons mee in een wervelend, bij vlagen briljant spel waarin filmfictie en theaterwerkelijkheid versmelten.

Que Sera Sera is een boeiend en hilarisch college filmgeschiedenis.

Het is de ongepolijste oprechtheid die het werk van tg STAN, ook in hun ode aan Hitchcock en Truffaut, na dertig jaar nog steeds zo krachtig maakt.

Que Sera Sera is doorzeefd met een heerlijke klunzigheid. Het publiek zit al in de eerste scène te schaterlachen. En dan moet het echte stuk nog beginnen.

STAN is een toneelspelersgezelschap uit Vlaanderen en sinds jaar en dag vaste gast in Theater Kikker. In 1989 studeerden Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo, Damiaan De Schrijver en Frank Vercruyssen samen af aan de toneelafdeling van het Antwerps Conservatorium en vormen sindsdien  STAN. Ze werken daar samen met onder andere Matthias de Koning van Maatschappij Discordia. STAN maakt internationaal furore met voorstellingen waarin intelligentie hand in hand gaat met tomeloos spelplezier. Wereldrepertoire gaan ze met dezelfde energie te lijf als zogenaamde ‘eigen creaties’. STAN koestert een rotsvast geloof in de ‘levende’ kracht van theater: de voorstelling is geen reproductie van een aangeleerd iets, maar wordt elke avond opnieuw gecreëerd, samen met het publiek. Een STAN-voorstelling is daarom geen voltooid product, maar eerder een uitnodiging tot dialoog. Afgelopen seizoen was het gezelschap te zien met Eg er vinden van Jon Fosse. En eerder met My dinner with André (een samenwerking met Cie de Koe), Wat/Nu en Na de repetitie.

De Schrijver is absoluut onweerstaanbaar als hij zich als Hitchcock op de benen slaat van plezier. De voorstelling zit vol subtiele grapjes en tussen de bedrijven door wordt het publiek betrokken door quizvragen – goede antwoorden worden beloond met toegeworpen Belgische lekkernijen. Het is een feest der herkenning voor de Hitchcockfan én nog meer voor de fan van Stan. Bert Haelvoet geeft goed weerwoord aan De Schrijver die de lach aan zijn kont heeft hangen. De spanning wordt zeer geestig opgevoerd door een bom te plaatsen in een kist; hoe dat afloopt, kan ik helaas niet prijsgeven (spoiler alert!). Er wordt klungelig gerommeld met touw op zoek naar de ‘perfecte misdaad’ en enorm slap geouwehoerd. Heerlijk acteurstheater.

Haarlems Dagblad
Tim Wouters
bekijk alle voorstellingen

terug naar boven Λ