Vanwege de verlenging van de lockdown blijven de deuren van ons theater t/m 9 februari gesloten. Opnieuw moeten wij voorstellingen verplaatsen en/of annuleren. Dit komt hard aan bij onze medewerkers en gezelschappen, waarvan voorstellingen (weer) niet door kunnen gaan. We vragen jouw begrip en geduld als de afhandeling van de tickets even op zich laat wachten.
Pas goed op jezelf en op elkaar
Team Theater Kikker
“Herman is een excellent puzzelaar, maar vraag hem niet om naar de supermarkt te gaan, want je ziet hem niet meer terug. In de wereld buiten zijn eigen kamer en buiten zijn eigen hoofd krijgt hij de stukken van de realiteit niet bij elkaar gepuzzeld. Zijn vrouw Gerda leest boeken over vrouwen die het slechter hebben dan zij. Dat aanbod wordt steeds kariger, maar dat ligt niet aan het aanbod en ook niet aan haar, zegt ze fijntjes tegen Herman, vlak voor ze hem verlaat.
In een poging om inzicht te krijgen in de ziel van Gerda en in de mensheid als geheel, zoekt Herman zijn toevlucht in het boek dat Gerda leest vlak voor ze vertrekt. Een boek over het wel en wee van Mevrouw van Veen, die zich moet zien te handhaven tussen de bekommernissen van dolende zielen die wel allemaal een droom hebben, maar niet de tools, noch de ballen om die dromen te realiseren. Een verzameling mensen die zich het leven anders hadden voorgesteld. Makkelijker. Vrolijker. Maar die allemaal weigeren om bij de pakken neer te gaan zitten.
In het toilet voor de spiegel haalt ze haar Real Life Deep Fake Make-upsetje tevoorschijn. Ze smeert een feestelijke kleur boven haar ogen, een competente blos op de wangen en speciaal voor de Compagnon van de Baas een erotische gloss op de lippen. “Je kan dit,” mompelt ze tegen haar spiegelbeeld dat haar hoofdschuddend aankijkt. „
“Westerveld weet wat ze doet, al vanaf de openingspassage hang je aan haar lippen. Heerlijke woordkeuzes en pittige details maken van haar een volbloed verteller. Alles samen is deze Herrie theater in haar essentie. Verhalen vertellen rond een kampvuur, is dat niet hoe het ooit begon?„
Maja Westerveld (1985) studeerde in 2009 af als toneelschrijver aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In 2011 ruilde Maja Nederland in voor Brussel en begon ze haar Masterstudies Regie aan het RITCS, waar ze in 2015 afstudeerde.
Tijdens haar masterstudies volgde Maja een stage als regieassistent tijdens Colossus (2014) van Abattoir Fermé. Nu volgt Westerveld een intensief vijfjarig ontwikkelingstraject bij Abattoir Fermé. Na haar eerste solovoorstelling “Drek” is nu haar tweede voorstelling “Herrie” een wapenfeit. Drek was eerder te zien in Theater Kikker tijdens de Wintercollectie van 2017. Maja is dus niet helemaal een onbekende. Maar omdat dit bijzondere talent een groot podium verdient, stellen we haar graag nogmaals voor aan ons publiek in de serie Kikker Stelt Voor.
Kikker Stelt Voor:
Deze voorstelling is onderdeel van Kikker Stelt Voor. In deze serie presenteert Theater Kikker één keer per maand een nieuwe theatermaker aan het publiek. Een maker die in onze ogen de moeite waard is en waarvan wij verwachten nog veel te horen in de toekomst. Om de maker beter te leren kennen organiseren we leuke extra’s zoals een interview of een nagesprek. I.v.m. de RIVM richtlijnen zoeken we per voorstelling naar leuke passende vormen. Meer nieuwe makers leren kennen? Kijk hier voor het Kikker stelt voor programma.