De Lamp - Huba de Graaff

De Lamp

Huba de Graaff

Deze voorstelling gaat door met een maximum van 30 bezoekers.

Een bijzonder ongemakkelijke opera

In 2020 is het 25 jaar geleden dat de Bosnische enclave Srebrenica in handen viel van de Serviërs. Onder toeziend oog van Dutchbat werden meer dan 8000 mannen en jongens weggevoerd en vermoord.

In De Lamp, een bijzonder ongemakkelijke opera, voor drie solisten, piano en elektronica, wordt de val van Srebrenica neergezet als Hollands huiskamerdrama. De Lamp speelt zich af op de dag van de thuiskomst van de Dutchbat-commandant overste K. Hij geeft zijn vrouw de lamp die hij cadeau kreeg van de Servische generaal Mladic. Mevr. K. is not amused en de overste slaapt die avond op de bank. In het schijnsel van de lamp verschijnt Mladic aan hem en houdt hem zijn falen en machteloosheid voor.

Als een moderne Oedipus die de gruwel waar hij zelf (onvrijwillig) aan heeft bijgedragen hardnekkig blijft ontkennen probeert Overste K. met pragmatisme en gepolder de morele dijken te versterken. Maar de ontkenning houdt geen stand en ook bij de Hollandse militair breken de emoties door.

Met inleiding van Alma Mustafić. Zij is Srebrenica overlevende en onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht.
terug <

voorstellingsinformatie
libretto
Erik-Ward Geerling
muziek
Huba de Graaff
regie
Marien Jongewaard
met
Helmert Woudenberg als generaal Mladic, Arnout Lems (bariton) en Esther Kuiper (mezzo) als dhr. en mevr. K. en Charlie Bo Meijering als de pianist
Locatie
Grote Zaal
Bowie Verschuuren

De muziek is perfect toegesneden op de schrijnende handeling. K. en zijn vrouw zingen stugge, eenlettergrepige melodielijnen in een traag, afgemeten, tempo.

Ik heb geprobeerd vanuit oud-Hollandse liederen (eenvoudige noten, en steeds met dezelfde melodische opbouw) een hele opera te scheppen. Ik wilde ‘ons’ nationaal muzikaal verleden recht in de ogen kijken. Het is daarom geen gewone hedendaagse opera geworden. Ik wilde nationalistisch (pijnlijk!) componeren. Om te kijken wat dat met je doet. En het wonderlijke is dat je aan het eind van de opera toch een soort schoonheid in deze liederen ervaart.

Huba de Graaff

Componist Huba de Graaff en schrijver Erik-Ward Geerlings vormen de spil van WILco. WILco maakt muziektheater. Het werk is principieel experimenteel: er is altijd een onderzoekend aspect aan. Het uitgangspunt van ieder project is om de verhouding tussen woord, beeld en geluid opnieuw te bepalen. In 2013 was de ‘zingende apen’-voorstelling Apera in Theater Kikker te zien. In 2015 de Pornopera, gebaseerd op de klanken van het orgasme. In 2017 presenteerde Theater Kikker i.s.m. Gaudeamus de sportschoolopera Liebesleid op locatie in een echte sportschool. Vorig seizoen was fake-opera Pulchalchiajev te zien.

bekijk alle voorstellingen

terug naar boven Λ