Cinema - Toneelgroep Oostpool / Het Nationale Theater

do 01 januari

Cinema

Toneelgroep Oostpool / Het Nationale Theater

In een vervallen bioscoop dweilen drie onderbetaalde werknemers de vloer, maken popcorn en bedienen de ouderwetse 35-millimeter filmprojector. Ondertussen doden ze de tijd met het uitwisselen van indrukwekkende filmquotes en het ophoesten van iconische scènes uit hun favoriete blockbuster. Tussen het aftroeven door krijgen we langzaam zicht op wie deze mensen echt zijn. Hun strubbelingen met het leven blijken aangrijpender dan de spectaculaire filmscènes op het doek. Alle drie zijn ze als een filmprojector in een digitale tijd: hopeloos misplaatst, maar aantrekkelijk door hun eigenzinnigheid.

Jeroen De Man regisseert een gelauwerd Amerikaans toneelstuk tot een even grappige als ontroerende voorstelling over echtheid in een wereld waarin zoveel ‘nep’ is. Met scherp zicht op de mens anno-nu, is Cinema een bruisend, nostalgisch en nerdy verhaal over drie uit de tijd gevallen outsiders waar je op slag verliefd op wordt.

Bekijk voor meer achtergrondinformatie het programmaboek!
terug <

voorstellingsinformatie
website
tekst
Annie Baker
vertaling
Ariane Schluter
regie
Jeroen De Man
spel
Mark Kraan, Eva Laurenssen en Emmanuel Ohene Boafo
scenografie
Juul Dekker en Sarah Nixon
muziek
Roald van Oosten
Locatie
Grote Zaal
Cinema - Toneelgroep Oostpool - Sanne Peper

Ontroerende voorstelling over bioscoopschoonmakers. Hun verhalen, hun twijfels, hun liefdes: ze worden bijna je vrienden […] snedige dialogen, gelaagd spel en de textuur van het dagelijks leven […] De Man toont zich andermaal een begenadigd acteursregisseur. De chemie tussen de spelers is vanaf het eerste moment ontwapenend en met name Mark Kraan speelt de rol van zijn leven

Cinema (oorspronkelijke titel The Flick) is een bejubeld toneelstuk van de Amerikaanse schrijfster Annie Baker (Boston, 1981). In 2014 won ze er de Pulitzer Prijs mee. Regisseur Jeroen De Man las het en was direct overtuigd: “Het stuk biedt waanzinnig spelmateriaal voor de acteurs. Het was alsof ik de personages al kende. Ik snap hun verlangen naar iets dat ze nooit hebben meegemaakt. Ze ontroeren me en ik moet ook erg om ze lachen. Tegelijkertijd levert Cinema venijnig onderhuids commentaar op onze tijd.”

Jeroen De Man (1980) ontwikkelt zich als regisseur in een unieke samenwerking van Toneelgroep Oostpool en het Nationale Theater. Zijn drijfveer voor het maken van theater is een nostalgische: een fascinatie voor het ontstaan en weer vergaan van een illusie. Jeroen streeft ernaar hedendaagse paradoxen waar wij onszelf in gevangen houden aan de oppervlakte te brengen.

Foto's: Sanne Peper

terug naar boven Λ